Porsche 911 Turbo PDK

- 1 maart 2010

PDK

Het gaat te ver om het gemak het meest opvallende kenmerk van de potente 911 te noemen, maar opmerkelijk is het wel dat een sportwagen met dergelijke prestaties zo gemakkelijk gereden kan worden. Deels verantwoordelijk voor dat gemak is de Porsche Doppel Kupplungsgetriebe (PDK), de automaat met dubbele koppeling zoals de algemeen bekendere DSG-automaat van concerngenoot Volkswagen. Op de momenten dat het gaspedaal niet te heftig beroerd wordt, glijden de verzetten soepel in elkaar over en zit je al eerder dan je zou verwachten in de hoogste, zevende versnelling. Daarnaast mis je natuurlijk datgene waarbij je als bestuurder bij autorijden de meeste kinetische energie kwijtraakt: handmatig schakelen. Zeker bij een sportwagen waar het koppelingspedaal veel weerstand biedt en de pook met een stevige beweging in de juiste gang geplaatst moet worden.

In aanvulling op de makkelijke wijze waarop deze supercar te rijden is, ontbreekt het de bestuurder verder aan niks. Het chique, donkerbruine interieur is overdadig voorzien van leder en hoogwaardige vloerbedekking. Wel is het jammer dat je het dan met aluminiumlook moet doen, in plaats van echt aluminium, al oogt het wel prima. Verder word je met een uitgebreid touchscreen multimediasysteem van alle gemakken voorzien op het gebied van navigatie, audio en telefonie. Tot slot zit je vorstelijk op de prachtige, tot in detail elektrisch verstelbare kuipstoelen. Als kers op de taart prijkt het Porschewapen in beide hoofdsteunen.

500 pk
650 Nm
312 km/h
3,4 s
14,5 (11.4) l/100km
268 g/km
G
22%
€ 201.653
€ 226.422
€ 4.151 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Jaguar XKR-S 5.0 V8 Supercharged

  • Mercedes-Benz SLS AMG

  • Jaguar XKR 5.0 Supercharged Speed Pack

  • Audi R8 4.2 FSI quattro

  • 2013 - Porsche 911 Cabriolet Carrera S PDK

  • 2012 - Porsche 911 Carrera S PDK

  • 2007 - Porsche 911 Turbo

  • 2007 - Porsche 911 GT3

  • 2007 - Porsche 911 Carrera 4S