Deze auto is sinds 2009 niet meer in productie.

De opvolger is inmiddels getest, zie:
Toyota Aygo
1.0 VVT-i Comfort Navigator

Toyota Aygo

1.0 12v VVT-i Sport



Anton Lefeber, 28 januari 2006

Intro

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport
Veel auto voor 3,4 meter of andersom...

De jongste, kleinste en guitigste Toyota van dit moment doet het (qua verkopen dan) in Nederland wellicht wat minder dan verwacht. Een correctiefactor in de vorm van een prijsverlaging met €1000,- over de hele linie zou het voorlopig moeten doen. De importeur is hiermee de BPM-verlaging met €1000,- voor zuinige auto's een half jaartje voor.

Heel anders dan je van het traditioneel zo behoudende prijzenbeleid uit het land van de rijzende zon zou verwachten. Speelt Toyota met de Aygo hoog spel, of zit er enige toegevoegde waarde achter de 3,4 meter lange carrosserie?


Het interieur

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport
Ruimtelijk en modern ogend interieur

Nadat met de afstandsbediening het commando 'sesam open u' wordt gegeven gaan de 5 deuren van het slot. Instappen dan maar, en direct valt op dat het dashboard heel ruimtelijk en modern overkomt. Het materiaal wordt door de makers als 'shark skin' omschreven. Het laatste zou ik niet kunnen verifiëren, echter komt het geheel kwalitatief goed over, met mooi kleine naden tussen diverse passingsdelen.
Een blik op het instrumentarium leert ons dat het in ieder geval duidelijk is, wellicht jammer van het ontbreken van een meter voor de koelvloeistoftemperatuur. Verder valt de relatief luxe uitrusting op met airco, een radio/mp3CD-speler en elektrische ruiten voor. De bediening van de achterruiten is daarentegen zeer omslachtig met een klapmechanisme.
Dan de ruimte, ook niet onbelangrijk bij een auto(tje) van net 340 cm. Voorin blijkt het zéér goed uit te houden, totaal geen klachten. Een persoon van 2 meter moet hier zijn draai ook wel kunnen vinden.
Achterin wordt het heel anders in dit geval, wat de auto niet geheel is aan te rekenen. Twee personen van 1,75 meter moeten in ieder geval comfortabel achter elkaar kunnen zitten. De concurrentie doet het in ieder geval niet beter, wat ook niet mogelijk lijkt voor de wagenlengte. De bagageruimte is, net als de toegang, krap met 139 liter, maar gelukkig makkelijk in twee stappen uit te breiden. De achterklep is overigens voorzien van één gasdemper, hoofdzakelijk om de kostprijs van het geheel te drukken.


Het exterieur

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport
De wielkasten en de bolle/holle vlakken zorgen voor een stoere uitstraling

Na een korte gewenningsperiode even ergens een tussenstop. Uitstappen en eens naar de voorkant kijken. De scherp gelijnde koplampen met daastussenin de kleine grille en het toyota-logo natuurlijk. De twee lijnen langs het logo over de motorkap geven het geheel wat sportiefs mee.
En profil valt nog meer op, namelijk de meerdere bollingen en holle vlakken. Over naar de achterkant dan maar, letterlijk direct na de achterwielen. Guitig, dat is het eerste wat in me opkomt, met de twee olijk gevormde achterlichten.
Het geheel komt vooral door de, mijn inziens stijlvol, uitgeklopte wielkasten lekker stoer en vol vertrouwen over. Alsof het autotje alleen al van buiten wil bewijzen dat er veel meer is dan afmetingen, waar deze auto nou eenmaal geen hoge ogen gooit.


Het rijden

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport
Duidelijk zicht op de toerenteller, de 3-cilinder presteert ook onderin

Zwaar boven verwachting, kort en krachtig gezegd. Over het geheel genomen laat de auto tijdens het rijden een zeer volwassen indruk achter.
Van de prestaties van het 1-liter motortje mag op de snelweg niet teveel verwacht worden. Bij een constante snelheid van 120 valt de relatieve rust wel op, met dank aan de lange versnellingen. Voor een vlotte inhaalmanouvre bij 90-100 km/u kan toch het beste teruggeschakeld worden naar 4. Bij concurrerende auto's is dit veelal anders, waarbij de versnellingen kort worden gespatieerd om het gebrek aan trekkracht te compenseren.
Deze lange versnellingen zorgen er ook mede voor dat theoretisch gezien een gemiddeld verbruik van 1 op 21,7 mogelijk is. Door het opzwepende, sportief aandoende geluid wordt de bestuurder echter niet aangemoedigd om zuinig te rijden.
Door de bebouwde kom rijdende valt de matige verwerking van korte oneffenheden wel op, een beetje onrustig. Op kwalitatief goede wegen rijdt de auto door de relatief lange wielbasis en spoorbreedte en de goede samenwerking tussen vering en demping lekker comfortabel.
Het schakelen, koppelen, remmen en sturen dan. Allereerst het sturen: sterk bekrachtigd, maar in de middenstand een lekker 'vast' stuurgedrag. Het koppelen gaat voor het gevoel zéér licht, het schakelen soepel met een lichte hakerigheid. Vlot schakelen vorm geen enkel probleem. Het rempedaal heeft een vrij lange 'dode' slag, de remmen grijpen echter wel progressief aan.
Een grappig detail als de enkele (goed werkende) voorruitwisser mag niet onvermeld blijven, alsmede het kleine werkgebied van de achterruitwisser (minder positief).


Slot

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport
Goede zet van Toyota, of hebben Peugeot en Citroën profijt?

Een fris en vernieuwend kleintje de Aygo, tevens goed bruikbaar buiten de stad!
De lage aanschafprijs van, sinds januari (!), minimaal €8990,- is een zeer concurrerende. Voor de geteste Sport-uitvoering in de 5-deurs variant met metallic-lak moet €12390,- bij de dealer worden achtergelaten, waar de afleveringskosten van €482,- nog bijkomen.
Het overall goede rijcomfort en het enthousiaste 3-pitterje maken dat je met plezier in de auto zit. Dit plezier wordt, in tegenstelling tot bij grotere auto's, alleen maar groter als je noodzakelijkerwijs bij de brandstofpomp staat...
Personen die naast voorin ook achterin de ruimte zoeken kunnen beter uitkijken voor een auto in een klasse hoger, voor eenlingen en jonge stellen echter... Zeker vanwege de verlaagde aanschafprijs met €1000,- is de concurrentiepositie van de Aygo sterk verbeterd.


Plus
+ Voelt zeer volwassen aan
+ Ruimte voorin
+ Pittig en zuinig tegelijk

Min
- Stug op korte oneffenheden
- Zitruimte achterin en bagageruimte
- Budget details


Dank aan Toyotadealer Dijksman te Hillegom.

Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...van der List op 25 februari 2008 om 23:23
Helemaal mee eens. Heb dezelfde ervaringen met mijn yweedehands Spaanse Aygo van januari 2007.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...remi op 16 juni 2008 om 14:39
heb een week de aygo in mijn bezit. maar zuinig is hij niet. al bij 460 km gereden te hebben was de tank al leeg. bij de vorige auto die ik gehad heb, was de auto bij 450 km leeg.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...ed op 16 juni 2008 om 14:54
460 km rijden op 1 tank van 35 liter...nemen we aan dat je getankt hebt en er dan nog 5 liter in zit leert ons een verbruik van 1 op 15 niet slecht toch ...zeker niet als het gemiddeld is..
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...lodo op 12 juli 2008 om 19:43
heb de aygo nu 3 maanden en ben er zeer tevreden over. 1op 16 tot 1 op 18 moet makkelijk haalbaar zijn,na 1000 km inrijden zeker.
kijk anders eens op citybugclub.nl !!
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Mirella op 9 september 2008 om 12:47
Ik durf zowat niet te rijden door de straten in de binnenstad, hij is ook zo breed!
Maar serieus, een pittig autootje en ruimer dan je verwacht.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...meester op 10 september 2008 om 09:36
Een uitgebreide proefrit is mij goed bevallen. Vraag me alleen af of een gemiddeld verbruik van 1 op 20 haalbaar is.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Jan op 28 januari 2009 om 17:54
Verbruik van gemiddeld 1 op 20 is mogelijk, mits je je aan de maximum snelheid houdt, niet te fel optrekt en vlot doorschakelt. Anders gezegd: zolang je de uitlaat niet hoort ronken, rij je zuinig.
Als je hem wel de sporen geeft zit je nog rond de 1:17/18 , maar ook daar is niks mis mee.
Daarnaast is in de winter het verbruik ook ietsje hoger dan in de zomer.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Hans op 16 mei 2009 om 19:02
Ik heb mijn Aygo afgeleverd gekregen in januari en er inmiddels 5200 heel plezierige kilometers opzitten. Ik rij wisselende trajecten en ben zuinig op de techniek. Rij gemiddeld gezien redelijk door en scoor toch echt een verbruik van 1:19,6. Bij het inrijden was dat 1: 16,6. Hou me redelijk aan de snelheid, maar ben zeker geen fatsoensridder.. Als je kans ziet om bij 460 km. je tank leeg te rijden met deze auto.. dan moet je echt terug naar de dealer of er wordt uit je tank gepikt.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Klaas op 23 juni 2009 om 15:22
Wouw, met 460 Km al een tank leeg, dan heb je wel erg goed je best gedaan, ik rij met mijn Aygo gemiddeld 1 op 21, mijn top is 1 op 23.6 geweest, dus de auto is wel zuinig, het ligt natuurlijk ook aan het rij gedrag.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...arnoud op 16 juli 2009 om 00:49
We hebben onze nieuwe aygo acces nu een maand en ik moet zeggen, het bevalt ons zeer goed. Het vebruik ligt nu op 1 op 19 maar ik hoop dit nog iets te verbeteren.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...de dekker op 3 oktober 2009 om 17:04
Hallo luitjes ,ik krijg mijn Aygo januari 2010 helemaal zwart met licht metalen velgen en een automaat,het zal mij benieuwen hoe zuinig hij zal rijden want ik ben gewend aan een op tien te rijden met mijn nissan xstrail .
maar omdat ik in de vut ga hoef ik niet meer zo hard en duur te rijden.
nou ik verheug me er wel op om in een nieuw Aygo te rijden.
Jullie horen er nog van hoe hij bevalt.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...van den Eijnde op 9 oktober 2009 om 09:31
Ik wil graag een zuinig autootje gaan rijden.
Voornamelijk te gebruiken om onze zoon naar school te brengen en boodschappen te doen ...
Het laatste brengt me echter aan het twijfelen.
Heb de kofferbakruimte eens goed bekeken en schrok: ERG klein en met een hele hoge drempel.
Kan ik wel genoeg boodschappen kwijt?
Heeft iemand daar al ervaring mee?
Ik zou graag reakties daarover ontvangen.
Liefst van (mede) huisvrouwen ...!
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Jaqueline op 14 november 2009 om 03:07
Hai van den Eijnde en Verre ,

Heb zelf ook een Aygo en als ik veel boodschappen heb doe ik een deel van de achterbank plat leggen of leg ze gewoon op de achterbank.
En ja de drempel is hoog van de kofferbak met volle flessen is wel lastig daarom zet ik zet bij het voetengedeelte achter de voorstoelen en dat werkt goed.
Voor de rest echt een top wagentje en een scheurijzer uitkijken met de rechtervoet anders liggen de bekeuringen op de deurmat.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Anita op 4 februari 2010 om 00:58
Ik ben van plan een Aygo automaat te kopen,heeft iemand daar ervaring mee en hoeveel is bij en automaat het verbruik
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Anita op 17 februari 2010 om 00:24
Ik ben van plan een Aygo automaat te kopen, heeft iemand daar ervaring mee en hoeveel is bij een automaat het verbruik
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...marina op 15 september 2010 om 21:59
was van plan om een aygo uit te gaan zoeken maar las laatst verschillende revieuws (weet niet meer waar precies) dat ie heel vaak lek is natte matten ed. na regen bui enof was beurt hoop gedoe om nieuwe rubbers te krijgen soms zelfs natte achterbank komt dit erg vaak voor?
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...jack op 22 november 2010 om 12:14
heb de aygo vanaf juli2010 geen klachten over lekkende deurrubbers en ook geen natte vloermaten. wel over het benzinne verbruik want dat is volgens ons dan schrikbarend te noemen met een verbruik van 9 liter op de 100 km
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Fred op 19 januari 2011 om 01:33
Samen met mijn vrouwtje voor haar een nieuwe Aygo comfort-navigator besteld bij de dealer, levering eind februari 2011. Na het lezen van al deze reacties ben ik benieuwd of haar de Aygo zal bevallen. Zij was bezweken voor het model (en de verkoper). Voor haar met een lengte van 1.57 mtr. zal het inwendige van de auto op een sportzaal lijken dus daar zijn geen problemen, alleen de boodschappen waar laat je die........ dan maar op de deels wegklapbare achterbank. en een kleine kofferruimte geeft minder kans op onzinnige dingen in de auto achterlaten. jullie horen nog.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Andy op 23 februari 2011 om 17:09
Ik heb sinds kort de Aygo (via mijn baas) als lease auto (van 2010) in bezit. als stad auto is hij ideaal.
voor bijvoorbeeld boodschappen mits je de bank af klapt.

maar ben veel op de snelweg te vinden. En over het verbruik gesproken, zou ik dan toch bij die 1 op 21,7km moeten komen. Maar helaas 1 op 17,7 op zijn zuinigst. (zonder airco aan)

Het uiterlijk van de auto oogt voor het algemeen goed maar de achterruit is een misser. binnenin oogt hij erg ruim maar de console ziet er goedkoop (plastic fantastic )

maar des ondank het is een fijn autootje om in te rijden
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...harrie op 13 november 2011 om 20:35
ik heb een aygo,,en wil er met mijn vrouw mee naar oostenrijk red hij dat of is hij daar te licht voor..?
Reactie plaatsen
Naam:
E-mail:
Het e-mailadres zal niet worden getoond op de site.