Kia EV9 99.8kWh AWD Dual Motor GT-Line Launch Edition

- 1 april 2024

Niet echt SUV

Om te beginnen kijk je moeilijk over de EV9 heen. Er is echt een gigantische SUV gecreƫerd door Kia. Hoewel, SUV? De auto heeft weliswaar de uiterlijke kenmerken van een stoere, hoekige terreinwagen, maar zeker van de zijkant gezien heeft de auto veel minder bodemvrijheid dan je zou denken. Dit is geen elektrische Land Rover Defender concurrent, maar juist een auto die de MPV-rijders van weleer moet aanspreken.

De buitenmaten zijn in ieder geval vergelijkbaar met die van een flinke minivan, wat betekent dat je niet fatsoenlijk in ieder parkeervak terecht kunt. Het is fijn dat de auto over een frunk beschikt, waar je de laadkabel in kunt opbergen. Want je moet de EV9 vaak dusdanig dicht tegen de laadpaal aanzetten, dat de achterklep niet meer te openen is. Auto's worden steeds breder en langer en deze Kia is daar een sprekend voorbeeld van. De lange en hoge neus, waar je vanachter het stuur mooi op uitkijkt, doet uiteraard veel voor het design. En wen er maar vast aan, want deze ontwerptaal zie je binnenkort ook terug in kleinere spelers EV3 en EV5. Dat het smaakgevoelig is, staat vast. Je vindt 'm spuuglelijk of fantastisch, een tussenweg lijkt er niet te zijn op basis van de vele reacties die we krijgen. Waar iedereen het over eens is, is dat het in ieder geval een origineel en zeer kenmerkende koets is geworden.

Alleen de achterlichten vinden we een vleugje Volvo-gehalte hebben, maar voor de rest staat hier een auto die zijn gelijke niet kent. De stoere kenmerken zijn toch vooral uiterlijk vertoon, want we zouden met deze lange en ruim 2.500 kg wegende mastodont niet snel onverhard terrein ingaan.

384 pk
700 Nm
200 km/h
5,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 67.995
€ 80.920
€ 809 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic AMG Line

  • BMW iX3 210 kW High Executive

  • Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE

  • Mercedes-Benz GLE 250 d 4MATIC