16 juli 2012

Dit is de nieuwe Seat Leon

Afgelopen dagen verschenen her en der op internet al plaatjes van de nieuwe Seat Leon, maar nu hebben de Spanjaarden zelf ook informatie en foto's vrijgegeven van de nieuwe compacte middenklasser. Eerst komt de vijfdeurs variant en in een later stadium zullen er meer uitvoeringen volgen. In Parijs kunnen we de auto, die onderhuids veel techniek met de volgende Volkswagen Golf deelt, voor het eerst in real life aanschouwen.

De ronde, bolle vormen verdwenen de laatste tijd langzaam maar zeker uit het modellengamma bij Seat. Zo hebben we net een week sturen met de strakkere Ibiza achter de rug en brachten we onlangs beelden van de totaal nieuwe Toledo. Tegen de trend in is de nieuwe Leon vijf centimeter korter geworden dan zijn voorganger, maar het doet ons als liefhebbers van sportief rijden deugd dat de wielbasis juist zes centimeter is gegroeid. Dat kan dankzij het nieuwe onderstel uit het VAG-concern dat we de komende tijd nog bij veel modellen tegen zullen gaan komen. Opvallende designkenmerken zijn de teruggekeerde deurgreep voor de achterportieren en de mogelijkheid om je Leon met volledige LED koplampen uit te rusten. Ook niet onbelangrijk voor het sportieve aspect is dat de Spanjaard maar liefst 90kg is afgevallen.

Er komen direct zeven motoren beschikbaar, welke variëren van 86 tot 180 pk voor de benzine-uitvoeringen en van 105 tot 184 pk voor de zelfontbranders. Uiteraard betreft het allemaal TSI's (1.2 tot 2.0) en TDI's (1.6 en 2.0). Allemaal zijn ze voorzien van bekende handmatige of automatische versnellingsbakken. Met een auto in dit segment wil je natuurlijk zakelijk goed meespelen, alleen op dat vlak zien de voorspellingen er direct al niet super uit, want de zuinige 1.6 TDI kent een verbruik van 3,8 liter diesel per 100 kilometer. Dat betekent een CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer. Een leuke waarde, maar de 14% bijtelling wordt hiermee misgelopen, waar de concurrentie hier nog wel van profiteert.

Ongetwijfeld zal de komende tijd meer informatie volgen, onder andere de prijzen voor Nederland, maar we willen al wel vast melding maken van de moderne technieken die in de Leon zijn beland. Zo zal er een groot- en dimlichtassistent beschikbaar worden, lane departure warning en een vermoeidheidsignalering. Interessante moderne snufjes, waarmee de Leon gelukkig nog kan aanpikken bij auto's als de Ford Focus en Renault Mégane.

  • Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • Renault Mégane Estate dCi 110 Bose