Kia Picanto

1.2 CVVT EcoDynamics



Bjorn Blokzijl, 17 april 2011

Een grote stap voorwaarts

Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

Sinds de introductie op de Nederlandse markt in 2004, is de Kia Picanto een vaste waarde in het populaire A-segment. Het faillissement van importeur Kroymans en het ontbreken van een wegenbelastingvrije variant zorgden de afgelopen twee jaar echter voor dalende verkoopcijfers. Nu is daar de nieuwe Picanto. Deze keer is het geen facelift, maar een volledig nieuw model met geheel nieuwe motoriseringen. Het grote voordeel van alle leverbare motoren is dat ze, de versie met de automaat daargelaten, wegenbelastingvrij zijn en dat door de zakelijke rijder slechts 14% bijtelling betaald moet worden. In het zonnige Spanje kregen wij de mogelijkheid om de splinternieuwe Picanto eens aan de tand te voelen.


Frisse verschijning

Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

In één oogopslag is te zien dat er een geheel nieuw model is ontwikkeld door de heren in Korea. De stoere neus met de voor Kia typische grille en dikke bumpers geven de auto een serieuze en onderscheidende look, wat in dit segment zeer belangrijk is. De concurrentie zit immers niet stil en ontwikkelt in rap tempo modellen in het A-segment. Kia onderscheidt zich niet alleen qua design van de voorzijde, maar ook de rest van de auto is strak gelijnd. Onderwerp van deze test is de direct leverbare vijfdeursuitvoering van de Picanto, de driedeurs volgt in het najaar. Kia levert de auto in frisse kleuren zoals Milky Beige en de door ons gereden Lemon Grass en Cafe Mocha. Door diverse optiepakketten zijn de auto’s bijvoorbeeld voorzien van 15” lichtmetaal, ledjes in de koplampunits, spiegels in carrosseriekleur en sideskirts. Al met al staat er een goed uitziende auto, waardoor we benieuwd zijn naar de rijeigenschappen van Kia’s kleinste.


Weggedrag van een klasse hoger

Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

Omdat de meerprijs van de 1.2 liter ten opzichte van de 1.0 liter slechts vijfhonderd euro is en deze motor een duidelijke grote meerwaarde heeft, kiezen we om op pad te gaan met de 1.2. Het surplus aan vermogen, en natuurlijk de extra cilinder, zou veel kopers vanwege de geringe meerprijs moeten aanspreken. Kia levert de Picanto met een vijfversnellingsbak, die lekker strak schakelt. Met de 87pk sterke motor in het vooronder, is de kleine Kia in staat tot ruim voldoende prestaties. Daarnaast ligt de auto goed op de weg en is stevig geveerd. Met het prettig dikke tweespaaks stuurtje stuurden wij de Picanto licht onderstuurd de vele bochten in de Spaanse bergen door, waarbij de koets nauwelijks overhelt. Wat opvallend is, zeker in deze klasse, is dat er weinig geluid doordringt tot het passagierscompartiment. Zowel het motorgeluid van de 1.0 als van de 1.2 blijft op de achtergrond en bij een constante snelheid onder de 120km/u is het enige geluid wat je hoort windruis en afrolgeluiden van de banden. De auto voelt in zijn geheel aan als een auto van een klasse hoger. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het stuur in de middenstand enigszins vaag is en het duidelijk merkbaar is dat de stuurinrichting elektrisch bekrachtigd is.


Klein maar fijn

Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

In de standaarduitvoering van Kia Picanto ontbreekt een handmatig bediende airconditioning Deze moet zelfs 800 euro extra kosten. Wel omvat de standaarduitrusting onder andere zes airbags, stuurbekrachtiging, een in hoogte én diepte verstelbaar stuurwiel en centrale deurvergrendeling. Het interieur ziet er modern en goed afgewerkt uit. Er zijn veel donkere materialen gebruikt, maar deze worden speels onderbroken door een zilverkleurige strip die over bijna de gehele breedte van het dashboard loopt. Ook in het stuurwiel is een zilverkleurige rand, in dezelfde vorm als van de grille, opgenomen. Wordt het comfortpack aangekruist op de optielijst, dan zijn de belangrijkste toevoegingen de radio/cd-speler, de AUX- en Ipod-aansluiting, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare en verwarmde spiegels, enkele opbergvakken, op afstand bediende deurvergrendeling en een toerenteller. Zeker gezien de geringe meerprijs en de grote mate van toename van luxe, is het comfortpack een echte aanrader. Eco Dynamics is een optie op de Picanto. Deze optie bevat een start/stopsysteem, maar is voor de Nederlandse markt niet nodig, omdat zelfs zonder het pakket de auto voldoende zuinig is voor 14% bijtelling en het ontlopen van wegenbelasting. Bij het sturen door het bochtige Spaanse land valt op dat, de standaard op de auto aanwezige, stevige stoelen je goed op de plek houden. Daarbij heb je voldoende ruimte om je heen en zit je niet hinderlijk dicht op de bijrijder. Ook aan aflegruimte is gedacht: voor de versnellingspook zijn twee bekerhouders geplaatst, de kaartenvakken in de deuren zijn groot genoeg voor een flesje drinken en bij een uitvoering met het comfortpack zijn er opbergvakken onder de stoel en in de bagageruimte. De bagageruimte an sich is voldoende voor een auto van dit formaat, maar veel meer dan de wekelijkse boodschappen zal er niet in passen.


Concurrentie

Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

Kia heeft met de nieuwe Picanto weer een grote stap voorwaarts gemaakt in het A-segment. Doordat alle motoriseringen in de basis wegenbelastingvrij te rijden zijn, is de Picanto weer een regelrechte concurrent voor succesnummers als de Fiat Panda, de Renault Twingo en het trio Aygo/C1/107. De Kia is onderscheidend genoeg, zowel qua exterieur, interieur als ook de rijeigenschappen om een belangrijke speler in het populairste segment van Nederland te worden.


Plus
+ Strakke, moderne vormgeving
+ Goede wegligging
+ Fijne aandrijflijn

Min
- Airco kost 800 euro meer
- Stuurinrichting is in de middenstand vaag
- Bagageruimte net toereikend

Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...willem scholten op 20 juni 2011 om 14:55
Kia Picanto nieuw, airco, automaat, crouscontrol,
kleur donker groen. Geen inruil offerte s.v.p.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...petra op 23 december 2011 om 16:18
wat word er bedoeld met de middenstand is vaag bij de stuurinrichting???

Bjorn Blokzijl (redacteur) schreef:
Hiermee bedoelen we dat rond de middenstand van het stuurwiel het gevoel in het stuurwiel niet optimaal is. Daarbuiten, dus bij meer stuuruitslag, heb je meer gevoel in het stuurwiel.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...t.rozendaal op 15 oktober 2012 om 22:46
airco zou niet meer dan 500 euro moeten kosten.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Johan luhen op 11 mei 2013 om 10:48
volgens de folders zou de pikante 1:24;4 verbruiken maar wij zijn nog niet boven de 1:13 gekomen .
We hebben de auto gekocht om zuinig te rijden en nu blijkt dat we veel geld aan brandstof kwijt zijn.
Kijk dat hij geen 1:24,4 zal rijden is logisch omdat hij wordt getest in een windtunnel met een persoon erin met een klein gewicht, maar je mag toch wel verwachten dat hij sowieso 1:18 loopt, dus een geweldige miskoop geweest mede omdat Kia er ook nog niets aan doet,
Ja flauwe smoesjes dat je Rijswijk veranderen moet.
Wie denken die gasten wel niet wie ze zijn, ik rij altijd zuinig op tijd schakelen etc. En op tijd afremmen voor stoplicht.
De consument is gewoon op een ordinaire manier bedonderd.

Arnold van Schepen (redacteur) schreef:
De gebruiksgegevens die de fabrikant opgeeft worden gemeten aan de hand van de New European Driving Cycle (NEDC). Dit is een test onder geconditioneerde omstandigheden die door de (Europese) wetgeving wordt voorgeschreven. Autofabrikanten, dus ook Kia, zijn verplicht deze test te doorlopen. Het nadeel van de testcyclus is dat deze niet representatief is voor het reële verbruik. 1:24 is ook in een Kia Picanto ondoenlijk, maar 1:18 moet goed te doen zijn. Rijdt u echter veel binnen de bebouwde kom / stedelijke omgeving, dan zal het verbruik logischerwijs hoger uitvallen dan wanneer u veel kilometers maakt op constante snelheid. Daarbij speelt de rijstijl ook een belangrijke rol. Dat begint met een efficiënt schakelgedrag, maar vooral ook door de auto zoveel mogelijk te laten uitrollen. De vraag is dan ook of u veel kilometers op buitenwegen / snelwegen maakt, of juist in de stad. Wellicht loont het om de bandenspanning nog eens goed te controleren. Wat betreft het vervangen van de ruitenwissers: het is gebruikelijk dat deze jaarlijks worden vervangen vanwege de invloed van UV-straling op de kwaliteit van het wisserblad. Mocht u geen problemen hebben met de veegcapaciteit van de wisserbladen, dan kunt u de garage vragen ze te laten zitten.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Johan luhen op 11 mei 2013 om 10:51
Hoe kan het dat ruitenwissers na 8000 km al stuk zijn en niet onder garantie vallen, ok het zijn delen die onderhavig zijn aan slijtage maar toch niet na 8000 km bij normaal gebruik.
Koste wel even 42,00 euro.
Quote deze reactie...Meld deze reactie bij de redactie...Steven Dujardin op 12 oktober 2013 om 10:02
De banden presteren zwaar ondermaats als de weersomstandigheden slechter worden. Bij nat weer is het al meer dan aangepast traag trijden en bij sneeuw mag je het al helemaal vergeten, dan ga je alle kanten op. Dit is een budgetauto, maar 'k vind de bandenkeuze levensgevaarlijk in de winter.. zo wordt men toch verplicht winterbanden te monteren
Reactie plaatsen
Naam:
E-mail:
Het e-mailadres zal niet worden getoond op de site.