Mitsubishi Colt CZC 1.5 Invite

Michel van Breugel - 20 juli 2006

Het rijden

Zoals gezegd monteert Mitsubishi in de Colt CZC twee type’s van de 1.5 motor, mét en zonder turbo.
De gereden 1.5 16V levert een vermogen van 109pk bij 6000tpm. Het maximumkoppel bedraagt 145Nm bij 4000tpm.
Hiermee is de auto nog opvallend vlot. De sprint naar 100kmh vanuit stilstand is dan ook in 10,5 seconden een feit.

Het open rijden is op zo’n mooie dag als vandaag een hele beleving. Het geeft je een heerlijk gevoel van vrijheid. Na wat kilometers op binnenwegen draaien we de snelweg op. Tijdens het opdraaien van de snelweg nog even snel de ramen omhoog om wat minder rijwind in de auto te creëren.
Nu valt op dat de aërodynamica dik in orde is. Bij 120kmh blijft een gesprek zonder stemverheffing mogelijk.
Men zit goed uit de wind, maar bij een lengte van 1.90m toch wat hoog waardoor de voorruit minder bescherming bied als wat je in eerste instantie zou denken. Hierdoor wordt overigens wel weer het gevoel van het ‘open’ rijden benadrukt.
De wervelwind die vaak aan de achterkant van de auto optreed wordt door het eerder genoemde windscherm afgehouden. Het is echt een aanwinst en zeker als optie aan te raden. Het maakt het, vooral het wat harder rijden, een stuk aangenamer.

Tijdens het cruisen over de boulevards van verschillende badplaatsen valt op dat de auto zeer wendbaar is tijdens het drukke verkeer. De motor is voldoende vermogend en stil bij constante snelheden. Bij (fel) optrekken is het motorgeluid wel flink aanwezig, maar door het sportieve geluid niet direct hinderlijk.
De wagen laat zich opmerken door een zeer geslaagde stijfheid van het koetswerk en de afwezigheid van storende carrosseriegeluiden. Ook bij geopende toestand zijn de dakdelen in de kofferruimte niet hoorbaar bij wat sneller bochtenwerk.
De ophanging is wat hard, vrij sportief, maar ook ideaal voor rustig te cruisen.
De stuurinrichting werkt precies, maar laat wel wat trillingen voelen van het wegdek.

In deze warmte heb ik een stuk met een dichte kap gereden op een gecombineerd parcours, om ook deze ervaring waar te kunnen nemen.
In dichte toestand is de Colt CZC niet veel anders dan de Colt CZ3. Uiteraard is er iets meer windgeruis, maar echt opvallend veel is het niet. Dit is dan ook het grote voordeel en sterk punt van een stalen dak.

Het testverbruik is correct maar niet sensationeel. Het is geen wagen om flink op z’n staart te trappen.
Er kwam tijdens de 200km durende test een gemiddelde waarde uit van ± 7,5 l/100 km. Daarbij moet gezegd worden dat er 90% van de tijd open is gereden, wat het verbruik beinvloed kan hebben.

109 pk
145 Nm
185 km/h
10,5 s
onb (6.6) l/100km
157 g/km
G
22%
€ 21.999
€ 22.999
€ 422 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Nissan Micra C+C 1.4 Tekna

  • Opel Tigra TwinTop 1.8 Sport

  • 2009 - Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • 2006 - Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

  • 2006 - Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur