21 mei 2013

Clio GT is sportieve tussenweg

Wie in de markt was voor een nieuwe Renault Clio, kon tot nu toe alleen uit twee instappers en de sportieve RS kiezen. Tussen de Clio TCe 90 en Clio RS zit een gat van maar liefst 110pk. Met de komst van de Clio GT komt daar een einde aan. De sportief getinte GT heeft een nieuwe TCe 120 motor onder de kap en vult het gat tussen beide uitersten op.

De nieuwe Clio GT wordt boven de Clio TCe 90 Dynamique-uitvoering gepositioneerd en dat betekent dat je standaard veel luxe spullen meekrijgt. Naast een luxe aankleding beschikt de Clio GT over een sportonderstel, RS Drive functie en EDC-transmissie met dubbele koppeling en schakelflippers. Om zich van zijn gewonere broertjes te onderscheiden krijgt de GT een andere voor- en achterbumper mee. Lichtmetalen velgen, een diffusor, zijskirts, donkere koplampen en diverse in Gris Metal uitgevoerde details maken het sportieve plaatje compleet.

In het interieur wordt de sportieve sfeer doorgezet met sportstoelen, aluminium pedalen, GT-wijzerplaten en een met leder bekleed stuur. Verder zijn ook aan de binnenkant diverse details in de kleur Gris Metal te vinden. De uitrusting is daarnaast bijzonder compleet. Standaard krijg je onder andere een automatische airco, een licht- en regensensor en het uitgebreide R-LINK multimediasysteem mee.

Onder de kap van de Clio GT ligt een geblazen 1.2 liter benzineblok met 120pk en 190Nm. De officiële prestatiecijfers ontbreken nog, maar het ligt voor de hand dat de Clio GT een stuk levendiger dan de 90pk-versie zal rijden. Renault geeft een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per honderd kilometer en een uitstoot van 120 gram CO2/km op. Daarmee komt de Clio GT niet in aanmerking voor 20% bijtelling.

Later dit jaar komt de TCe 120 motor ook als Expression en Dynamique-uitvoering beschikbaar. De Clio GT heeft een prijs van € 21.990 euro. Wie een Clio Estate GT wil, moet € 1.000 bijbetalen.