Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

- 12 december 2013

Plezierige rijeigenschappen

Door dat ongemak zou je bijna vergeten dat de 308 dankzij z'n lagere gewicht best een plezierige auto is om te rijden. De Fransman stuurt lichtvoetig en doordat 'ie dichter tegen het asfalt ligt, hangt 'ie in bochten nauwelijks meer op één oor. Daarbij is de stuurbekrachtiging precies goed - niet te licht, niet te zwaar - en laat de 308 zich door de directe reactie van de voorwielen mooi precies plaatsen. Heel communicatief is het allemaal niet, maar dat komt het lange-afstands-comfort weer ten goede. Ook het onderstel is vrij comfortabel, maar de Franse zweverigheid van weleer is er inmiddels wel af. Wat verder opvalt, is dat de adaptieve cruise control de controle relatief snel uit handen geeft en daarmee (met name in druk verkeer) eerder afbreuk doet dan bijdraagt aan het rijcomfort. Opletten geblazen dus.

Peugeot levert de 308 met een breed scala aan benzine- en dieselmotoren. Met name de 1.6 e-HDi, die vanaf begin 2014 wordt geleverd, zal vanwege z'n 14% bijtelling op veel (zakelijke) belangstelling kunnen rekenen. Wij reden de 308 met de lichtste van de twee 1.6 THP's (met 125 pk; er is ook nog een variant met 155 pk) en die motor past prima bij de 308. Het blok is voldoende krachtig, maar vooral z'n souplesse en stille loop maken indruk. De THP pakt al vanaf lage toeren soepel op, waardoor je lekker schakellui kunt rijden. Da's geen straf, want de zesbak schakelt best een beetje stroef. Het beloofde verbruik van bijna 1 op 18 wordt - zoals wel vaker - niet gehaald, maar met een bereik van 16 kilometer op een liter benzine valt de 308 nog steeds geen overmatige dranklust te verwijten.

125 pk
200 Nm
203 km/h
10,4 s
6,2 (5.6) l/100km
129 g/km
C
22%
€ 18.900
€ 27.000
€ 495 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

  • Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline