Nissan 370Z Roadster 3.7

Arnold van Schepen - 14 november 2013

Doelgerichte werkplek

Het interieur en de bedieningselemenen zijn bekende materie voor iedereen die vaker in een Nissan of Infiniti rijdt. De 370Z werd in 2008 geïntroduceerd en gaat alweer vijf jaar mee. Aan de bouwkwaliteit van het interieur merk je dat niet, de materiaalkeuze past bij een auto met deze prijsstelling, maar het ontwerp van het instrumentarium is wel voor herziening vatbaar. Niet zozeer vanwege de leeftijd, maar door gebruik van analoge en digitale instrumenten door elkaar heen. De brandstofvoorraad en koelwatertemperatuur worden getoond via een led-balkje, de olietemperatuur en laadstroom via een mooi analoog metertje, terwijl het uurwerk weer digitaal is. Jammer, want het technische ontwerp van de Z is geheel indachtig zijn illustere voorgangers (motor in lengterichting, aandrijving op de achterwielen), en daarbij zouden veel analoge metertjes in het interieur mooi passen.

De ergonomie van het interieur is prima, het infotainmentsysteem werkt fijn en snel, en de stoelen zitten voortreffelijk. Je zit amper twee decimeter boven het wegdek en kijkt uit over de lange, brede motorkap. Helaas laat het stuurwiel zich niet in lengterichting verstellen, maar desondanks vind ik met mijn 1,73 m een prettige stuurhouding. Het kleine stuurwieltje ligt prima in de hand en is met fijne zachte leersoort bekleed, bij de eerste meters vanaf het hoofdkantoor van Nissan Nederland voel ik dat de 370Z prettig stevig stuurt. De bekrachtiging leent zich niet voor rijden met één hand aan het stuur. En zo hoort het in een echte sportwagen.

328 pk
363 Nm
250 km/h
5,8 s
10,5 (10.9) l/100km
254 g/km
G
22%
€ 77.770
€ 84.480
€ 1.549 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • BMW 4 Serie Cabriolet 435iA High Executive

  • Morgan Roadster 3.0 V6

  • 2010 - Nissan 370Z Roadster 3.7 V6

  • 2009 - Nissan 370Z