Honda CR-Z 1.5 IMA GT

Arnold van Schepen - 20 september 2013

Vlotte kar!

Zodra de CR-Z naar de sportmodus schakelt, voel je de auto veranderen. Als je niet op de cruise control rijdt, merk je dat de auto direct een sprongetje voorwaarts maakt. Dat komt omdat de gasklep directer reageert op het gaspedaal. In deze modus klopt het plaatje: het sportieve voorkomen gaat gepaard met vlotte prestaties. De CR-Z is geen snelle auto, daarvoor schieten de 140 paardekrachten tekort, maar het is wel een uitgesproken vlotte auto. Het fijne van de CR-Z is dat hij bruikbaar rijplezier biedt. Binnen de Nederlandse maximumsnelheden kun je al ontzettend veel rijplezier beleven aan de CR-Z. Wat de auto aan vermogen ontbeert - het onderstel zou prima met dik 200 pk uit de voeten kunnen - maakt hij goed in het bochtenwerk. Een echte toerenmotor is de 1.5 niet, doortrekken tot 5.000 toeren heeft geen zin omdat het vermogen en koppel dan snel terugloopt. Wat ik wel jammer vind is dat de pedaalopstelling zich niet leent voor heel and toe, de bakverhoudingen lenen zich voor snelle terugschakelacties waarbij een dotje tussengas welkom is. Maar het gaspedaal staat net iets te ver naar achter waardoor remmen en tussengas geven erg lastig wordt.

De CR-Z kan behoorlijk hoge bochtsnelheden aan en blijft daarbij prachtig in balans. Het meergewicht van de accu is door de Honda-ingenieurs vlakbij de achteras geplaatst waardoor er een mooie gewichtsverdeling over de assen is. Je kunt met flinke vaart een bocht inrijden en al weer vroeg op het gas omdat er geen surplus aan vermogen is. Dankzij de korte bakverhoudingen kun je 'bocht uit' met het relatief bescheiden vermogen nog lekker tempo maken. Het onderstel houdt rust in de auto, in de transitie tussen richtingsveranderingen 'zet' de CR-Z zich meteen zodat je controle houdt en bochten en de gewenste lijn uitermate precies kunt volgen. Zo kennen we Honda weer!

137 pk
190 Nm
200 km/h
9,3 s
5,8 (5.2) l/100km
122 g/km
D
22%
€ 24.990
€ 32.880
€ 603 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • MINI CoupĂ© Cooper Chili

  • 2010 - Honda CR-Z 1.5 GT