Porsche Cayenne 3.2 V6

Dennis van 't Kruis - 22 november 2005

Het rijden

Hoe snel zou deze auto kunnen zijn, als het gewicht vergelijkbaar was geweest met de Lexus RX. Met 2170 kg is de Oosterbuur maar liefst 335 kg zwaarder dan de Oosterling. De 3.2 heeft echter maar weinig moeite met de zware koets en bereikt na 9,7 seconden de 100 kilometer per uur. Daarvoor heeft het blok 250 pk bij 6000 tpm en 310 Nm bij 2500 tpm tot zijn beschikking. Begraaf je het gaspedaal in het tapijt, dan wordt je op een ordinaire schop in je rug getrakteerd. Het snelheidsgevoel tijdens de acceleratie is navenant hoog. En dan te bedenken dat deze motor ook in de veel lichtere Golf R32 hangt. Die weegt 1445 kg en haalt na 6,6 seconden de 100 km/uur. De Cayenne heeft met deze motor een enigszins nerveus karakter, je voelt constant het potentieel dat de auto heeft. Een auto met dergelijke prestaties en gewicht behoort goede remmen te hebben, en de bestuurder die deze aanspreekt zal niet teleurgesteld worden. Met overtuiging en oplopende G-krachten doen de stopijzers hun werk. De stuurbekrachtiging doet zijn werk, maar blijft ruim op de achtergrond. Dit voorkomt nerveus en zoekerig weggedrag op een slechte ondergrond. De automaat voel je bij normaal rijgedrag bijna niet van versnellingen wisselen. Opvallend is het gebrek aan heftig schokken, wanneer je de motor harder laat werken. Het getuigt van vakkundigheid van de porsche-techneuten dat ze dit voor elkaar hebben gekregen. De Cayenne zit vol met nog veel meer van dit soort fraaie staaltjes van techniek. Met een knop tussen de voorstoelen kun je de hardheid van de demping in stellen. Zet je hem in comfortabel, dan verwordt de weg tot een glad biljartlaken, waar alle oneffenheden worden gladgestreken. Maar met deze instelling is het maken van bochten een Porsche-onwaardige ervaring. Schakel je de sport stand in, dan waan je je in een grote 5-deurs sportwagen. Zelfs de minirotondetest werd feilloos voltooid. Daar staat natuurlijk tegenover dat op slecht wegdek elke dwarsrichel en zelfs elk kiezelsteentje in het interieur wordt doorgegeven.

Maar er viel mij iets belangrijkers op tijdens het rijden met de Cayenne. En dat is de manier waarop het overige verkeer op deze auto reageert. Ik had echt het gevoel dat er een groot aantal automobilisten expres langzamer gingen rijden, wanneer ik ze volgde. Tijdens een stukje snelweg moest ik meerdere malen hard afremmen, omdat een op de eerste baan rijdende auto toch nog op het laatste moment zijn voorganger wilde inhalen, en dat terwijl de Cayenne niet ver weg meer was. Opvallend was het ook hoe ik in de binnenstad van Alkmaar maar bar weinig voorrang kreeg op voorrangskruisingen. In eerdere tests met dit soort terreinwagens, waaronder de duurdere Discovery 3, had ik dat gevoel absoluut niet. Tijdens het nagesprek met de verkoper, vertelde hij dat het een veel gehoorde klacht is van Cayenne-rijders. Het is voor velen zelfs de reden dat ze hem weer verkopen. Met deze Stuttgarter in je bezit wordt je door het gros gezien als patser, en dat laten ze je merken ook.

250 pk
310 Nm
214 km/h
9,7 s
onb (13.5) l/100km
324 g/km
G
22%
€ 69.360
€ 76.210
€ 1.397 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Infiniti FX 35

  • Lexus RX 400h Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum

  • Saab 9-7X 5.3 V8

  • Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

  • 2014 - Porsche Cayenne S E-Hybrid

  • 2010 - Porsche Cayenne Turbo

  • 2007 - Porsche Cayenne S