Subaru BRZ 2.0 D-4S Sport Executive

Arnold van Schepen - 19 oktober 2012

Wishful thinking

We schreven het al in de test van de Toyota GT86: 200 pk en een standaardsprint in 7,6 seconden is tegenwoordig niet bijzonder. Maar na de eerste de beste bochtencombinatie verdwijnt dit gegeven uit je gedachte. Hoewel menig hot hatch de BRZ de klop geeft op de sprint, in het bochtenwerk is de Soeb heer en meester. De vraag "will it drift" is al bevestigend beantwoord door andere media, maar de BRZ is en blijft ook verbazingwekkend koersvast wanneer je het wagentje over een circuit loodst. Van nature is de BRZ niet extreem tailhappy, een logisch gevolg van een goede balans tussen tractie en vermogen plus de afstelling van het differentieel. Schakel je het voertuigstabiliteitssysteem gedeeltelijk uit, dan wil de BRZ wel een stapje opzij doen, vooral bij nat wegdek. Pas wanneer je het VSC (vehicle stability control) volledig uitschakelt moet je op je hoede zijn, zeker tijdens regenachtige omstandigheden.

Juist omdat het onderstel zo goed is begin je te mijmeren over meer vermogen, iets meer sprintvermogen in rechte lijn zou niet gek zijn. En met vierwielaandrijving kun je nog sneller de bocht uit accelereren. De kennis en ervaring heeft Subaru in huis, en onder de motorkap is vast wel een plekje te vinden voor een uitlaatgasturbine. We hadden al een plekje voor de intercooler ontdekt... Een gedachte die de harten van de Subaru-fans vast sneller doet slaan. We hebben overigens gemerkt dat de fans de BRZ zeker kunnen waarderen, letterlijk elke Subaru-rijder die we gedurende de test tegenkwamen gaf een blijk van waardering.

200 pk
205 Nm
226 km/h
7,6 s
7,6 (7.8) l/100km
181 g/km
G
22%
€ 37.995
€ 41.995
€ 770 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Toyota GT86 2.0 D-4S