Subaru BRZ 2.0 D-4S Sport Executive

Arnold van Schepen - 19 oktober 2012

Laagbouw

Als de BRZ dan in levenden lijve voor je staat valt het op dat het een behoorlijk compact sportwagentje is. Hij is 1,28 meter hoog, 1,77 breed en net 4,24 lang. Wees dus op je hoede als je achter een BMW X6 staat of rijdt: de bestuurder daarvan zal je hoogstwaarschijnlijk niet opmerken. Dankzij de boxermotor heeft Subaru de snoet van de BRZ heel laag weten te houden, maar zodra je de aluminium motorkap opent zie je pas echt hoe plat de boxer is, en hoe laag de motor in het chassis is ingebouwd. Boven het inlaatspruitstuk is nog wel een paar decimeter ruimte bij een gesloten motorkap - plek zat voor een intercooler.

De handgeschakelde zesbak bevindt zich direct achter het motorblok, omwille van de kosten heeft Subaru niet gekozen voor een transaxle constructie. Wel is er veel aandacht besteed aan het volume en het gewicht van de versnellingsbak om het zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen. Dat die missie geslaagd is, merk je zodra je in de nagenoeg perfecte kuipstoelen zit. Je achterwerk is maar een paar vuistdiktes van het asfalt verwijderd, maar de cardantunnel is niet overdreven hoog of breed. Een mooi staaltje laagbouw! Het interieur is ruimer dan je zou verwachten, afgaand op de exterieurmaten. Een passagier van 1,95 kan prima zitten. De hoofd- en beenruimte is prima, maar de rugleuning is ter hoogte van de schouders wat aan de krappe kant, zeker voor de masculiene medemens.

De pedalen zijn voorzien van aluminium opzetstukken, op zich erg mooi, maar het is wel jammer dat ze aan de gladde kant zijn. Met natte zolen glijdt je voet zo van het koppelingspedaal. Dat is een beetje lastig wanneer je met verregende schoenen instapt en weg wilt rijden: rond stationair toerental heeft de motor niet bijster veel koppel en moet je het gas en de koppeling goed doseren. Het is jammer dat Subaru niet gekozen heeft voor een staand gaspedaal, met de huidige pedaalopstelling is heel-and-toe niet mogelijk, bovendien past een staand gaspedaal beter bij een sportwagentje als de BRZ. Maar dat is dan ook onze grootste "kritiek" op de BRZ.

200 pk
205 Nm
226 km/h
7,6 s
7,6 (7.8) l/100km
181 g/km
G
22%
€ 37.995
€ 41.995
€ 770 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Toyota GT86 2.0 D-4S