Toyota GT86 2.0 D-4S

- 16 september 2012

Concurrentie

Bij een bochtig traject hoef je de concurrentie niet te vrezen: we durven te stellen dat de GT86 veruit de best rijdende auto is die je voor dit geld, hij is er vanaf 40 mille, kunt krijgen. Qua rijkwaliteiten komt hij zelf akelig dicht in de buurt van de Porsche Cayman, waar je bijna het dubbele voor betaalt. Op een slingerende weg valt simpelweg alles op zijn plaats: dan begrijp je waarom hij zwaar stuurt, waarom hij zo direct reageert op het gaspedaal en waarom het onderstel zo stevig afgesteld is. Dit is precies het terrein waar de GT86 voor gemaakt is, zoveel is wel duidelijk. Wat helpt is dat hij standaard uitgerust is met een sperdifferentieel. En ook handig voor wie graag dwars door de bocht gaat; de achterbanden meten slechts 215mm in de breedte, wat zorgt voor een bereikbare gripgrens.

Het ESP kent drie standen; in de voorzichtigste stand laat hij een beetje slip toe en grijpt daarna vrij bot in, met de middelste stand kun je behoorlijk dwars gaan en alle systemen kunnen ook worden uitgeschakeld. Bijkomend voordeel van de smalle banden is dat vervanging geen rip uit je lijf kost. Tanken is wel wat duurder, omdat hij louter Euro 98 lust. We waren positief verrast door het verbruik. De opgave van 7,8 liter per 100km is misschien niet meer van deze tijd; het praktijkverbruik was met 7,5 liter iets láger, bij 'zuinige' turbomotoren is dat vaak andersom. Nu we het toch over de praktische kant van de zaak hebben: de GT86 kost 40 mille, gezien het gebodene een heel scherpe prijs. De optielijst is beperkt, veel meer dan leren bekleding en een navigatiesysteem staat er niet op.

200 pk
205 Nm
226 km/h
7,6 s
7,5 (7.8) l/100km
181 g/km
G
22%
€ 39.990
€ 42.975
€ 788 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Subaru BRZ 2.0 D-4S Sport Executive