Subaru XV 2.0i CVT Luxury Plus AWD

- 9 mei 2012

Standaard compleet

Subaru zegt zelf geen kale auto's te verkopen. Standaard staat er al een complete auto en met wat opties is het alleen maar luxer te maken. Je kan er je twijfels bij hebben omdat dit natuurlijk de vanafprijs beïnvloedt en daarmee het bereik in de markt, maar dat neemt niet weg dat de luxe natuurlijk prettig is. Zo ook bij deze XV. Cruise control, stoelverwarming, stuurwiel- en spraakbediening en een uitgebreid multimediasysteem zijn zomaar een greep uit de niet noodzakelijke, maar wel gerieflijke onderdelen. Naast het grote scherm in de middenconsole, staat er bovenop het dashboard nog een scherm onder een koepeltje. Deze unit is puur en alleen in gebruik door de boardcomputer en kan de bestuurders van veel informatie voorzien. Naast de te verwachten displays springen er twee voor ons uit. De eerste is een mooie grafische weergave van het huidige verbruik ten opzichte van je gemiddelde en de tweede is de bespaarmeter die bijhoudt hoeveel tijd het startstopsysteem zijn werk al heeft gedaan en welke besparing daarmee is gedaan. Iedereen weet dat zo'n systeem positief werkt, maar iedere milliliter besparing die per seconde of vier wordt bijgeteld is weer meegenomen. De kwaliteitsbeleving in het interieur is helaas niet zo hoog als gehoopt. Zo is er wel een zachte kunststof gebruikt om het dashboard te bekleden, maar matcht het niet met andere materialen eromheen qua look and feel. Je ziet dat er wel werk van gemaakt is, maar er zijn toch teveel net-niet puntjes. Zo is het multimediasysteem wel van Subaru zelf, maar ziet de inbouw eruit als aftermarket. Daarnaast hebben we nog de materialen onderin de auto. Dat ze hard zijn, is vrij logisch, zeker voor een auto die nog wel eens een paar blubberlaarzen zal kunnen zien, maar dat zo'n vrij nieuwe auto al getekend wordt door krassen en strepen onderin, is jammer.

150 pk
196 Nm
187 km/h
10,7 s
7,6 (6.6) l/100km
153 g/km
E
22%
€ 27.495
€ 30.495
€ 559 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mitsubishi ASX 1.8 DI-D HP Cleartec Intense

  • Ford Focus X-Road 1.8 16V Flexifuel