Saab 9-5 2.0 TiD Vector Exklusiv

Jan Westerhof - 24 november 2010

Alle zeilen

De 9-5 mag er dan zeer modern uitzien, qua techniek en rijgedrag kan hij zijn looks niet bijbenen. Het mag bekend zijn dat de 9-5 veel techniek met de lager gepositioneerde Opel Insignia deelt en die komt hier en daar ook al wat op de concurrentie tekort. Het is absoluut geen minderwaardige techniek, maar om met een BMW 5 Serie of een Audi A6 - zoals de 9-5 doet - te concurreren, moet je alle zeilen bijzetten. De dieselmotor is met 160 pk en 350 Nm best sterk en prima snel, maar de loopcultuur en het geluidsniveau zijn niet echt zoals je mag verwachten en van de concurrentie gewend bent. Hij gaat bij gasgeven best rauw en de automaat kan het bij vollast soms niet altijd even goed bijbenen. Bij normaal gebruik schakelt de transmissie echter zeer acceptabel en als je eenmaal gewend bent aan het schakelgedrag in combinatie met de motor, dan leer je daar bij flink gassen of inhalen op te anticiperen. Het punt is alleen, dat zoiets niet bij een auto van dik 50 mille past. Nog een klein puntje van kritiek: ondanks dat het waarschijnlijk wel iets zuiniger kan, blijft een testverbruik van 1:12 maar net binnen de redelijkheid.

160 pk
350 Nm
209 km/h
9,4 s
8,2 (6.8) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 44.450
€ 57.200
€ 1.049 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Volvo S80 D5 Geartronic Summum

  • 2007 - Saab 9-5 2.0t Business