Peugeot 308 GTI

Jan Westerhof - 12 oktober 2010

De mythe

Deze esthetische kwaliteit mag de ene zijde van de aantrekkelijkheid van GTI's met de leeuw zijn, de andere zijde is natuurlijk de échte roem van de snelle Peugeots: het samenspel van onderstel en weggedrag. De uiterst rappe 205 GTI is vanwege zijn geweldig communicatieve onderstel en vlijmscherpe besturing welhaast een mythe geworden, maar vooral het beruchte 'kontje omgooien' bij gas liften in snelgenomen bochten doet liefhebbers nog altijd glimlachen. De 309 GTI en de 306 GTI waren van hetzelfde laken een pak en eveneens bloedsnel: een standaardsprint in pakweg 8 seconden is ook nu nog allerminst beschamend. Door deze historische traditie maakt Peugeot het zich niet gemakkelijk om deze 308 als GTI te verkopen.

200 pk
275 Nm
235 km/h
7,7 s
8,4 (6.9) l/100km
159 g/km
F
22%
€ 31.900
€ 33.700
€ 618 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Lexus CT 200h Business Line

  • Nissan Leaf

  • Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport

  • Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend

  • Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline