Honda CR-Z 1.5 GT

- 27 augustus 2010

Resultaatgericht

Net als de andere hybrides van Honda is ook de CR-Z een mild-hybrid, wat wil zeggen dat puur elektrisch rijden niet mogelijk is. De elektromotor dient ter ondersteuning van de VTEC-motor en doet steeds ongemerkt zijn werk. Ook het start/stop-systeem vraagt niets extra's van de bestuurder. Door de motor niet nodeloos te laten draaien wordt de nodige brandstof bespaard. Hierin is het systeem soms wel wat overijverig, want de motor valt soms al uit voordat je stilstaat, waardoor sukkelen in de file een onrustig gebeuren kan worden. Uiteraard wordt ook wel een bewuste houding van de bestuurder gevraagd, maar die wordt daarbij ondersteund door duidelijk afleesbare verbruiksgegevens en een schakelindicator die je al bij 2.000 toeren adviseert op te schakelen. Wanneer je deze adviezen nauwkeurig volgt, zal de toerenteller vooral groen oplichten, om aan te geven dat je goed bezig bent. Zodra het wat minder efficiƫnt wordt, verandert de kleur in een steeds blauwere tint. Het rijden wordt wel hartstikke saai, maar resultaten van zelfs zo'n vier liter per 100 km tijdens filerijden zijn natuurlijk supergoed. We begonnen dit verhaal met de bewering van Honda dat zegt dat rijplezier wel degelijk mogelijk is bij een hybride. Het Japanse merk doelt daarmee op de mogelijkheid om een keuze te maken uit drie verschillende rijkarakteristieken. De stand Economy doet er vooral alles aan om het verbruik zo laag mogelijk te houden, terwijl de stand Sport juist het rijplezier hoog in het vaandel heeft staan. Normal is voor mensen die graag voor de veilige middenweg kiezen.

124 pk
174 Nm
200 km/h
9,9 s
5,2 (5) l/100km
117 g/km
C
22%
€ 24.990
€ 28.690
€ 526 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Hyundai CoupĆ© 2.7i V6 StyleVersion

  • 2013 - Honda CR-Z 1.5 IMA GT