Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

Pawel Piotrowski - 18 juli 2010

Oude gedachtes overboord

Dat Jaguar van oudsher een merk met een sportieve inslag is, waren wij alweer bijna vergeten. Jarenlang hielden de Britten krampachtig vast aan hun traditionele designtaal met als gevolg dat hun trouwe aanhang nagenoeg uitstierf. Vooral Jaguars vlaggenschip leed onder het conservatisme van de directie. De carrière van de XJ begon ooit als sportief-luxueuze limousine voor de veeleisende zakenman, maar door mismanagement en kwaliteitsproblemen eindigde de auto op het rangeerterrein van de automobiele topklasse. Een icoon werd kitsch. Inmiddels zijn de vastgeroeste gedachtes bij het oud vuil gezet en profiteert deze vierde generatie ten volle van de ommezwaai aan de top. Is dit weer de sportief-luxueuze limousine die wij zo lang moesten missen?

385 pk
515 Nm
250 km/h
5,7 s
14,7 (11.4) l/100km
264 g/km
G
22%
€ 101.080
€ 163.880
€ 3.004 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • Lexus LS 600hL President Line

  • Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • Lexus LS 600h L President

  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang

  • BMW 7 Serie 740i High Executive

  • Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2014 - Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB