Land Rover Freelander 2 TD4_e S

Pawel Piotrowski - 28 oktober 2009

Grip op de zaak

Vanaf de ‘S’-uitvoering zijn er voor de versnellingspook een stel knoppen geplaatst van het Terrain Response systeem. Met een grote centrale draaiknop bedien je daar voor de verandering geen multimediasysteem mee, maar stel je de in de auto aanwezige elektronische systemen voor een bepaalde ondergrond in. Er kan een keuze worden gemaakt uit vier verschillende modi die gelijk staan aan vier verschillende soorten ondergronden, te beginnen met asfalt. In mul zand draai je de knop in de betreffende positie om maximale tractie te behouden. In de praktijk werkt dit kinderlijk eenvoudig en komt de Freelander dan ook niet snel aan zijn grenzen. Dankzij de ruime aanloophoeken laat zich de Freelander ook zonder bezwaar door diepe kuilen en over steile heuvels sturen.

Tijdens het nemen van diepe kuilen valt op hoe goed de grip gewaarborgd wordt dankzij de lange veerwegen. Af en toe verliest een wiel grip in een natte modderpoel, de elektronische Haldex koppeling laat in zulke situaties een starre verbinding tussen voor- en achteras toe zodat er geen vermogen verloren gaat. Dit betekent dat de Freelander bijna geen tractie verliest en dus gewoon zijn weg blijft vervolgen. Voor het extremere werk ontbreekt een lage gearing, maar steile afdalingen kunnen veilig genomen worden door de aanwezigheid van een afdalingsremregeling (HDC).

152 pk
400 Nm
181 km/h
11,7 s
7,5 (6.7) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 39.900
€ 47.735
€ 875 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • Ford Kuga 2.5T Titanium

  • Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD

  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive

  • Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

  • Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

  • Dodge Nitro 4.0 V6 4x4 R/T

  • 2013 - Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD

  • 2007 - Land Rover Freelander 2 2.2 TD4 HSE