Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic

- 15 juli 2009

Eén op vijfentwintig

In de praktijk is de Prius een prettige auto om mee te rijden. Dankzij de lange wielbasis en soepele vering is het rijcomfort erg goed. In snel genomen bochten helt hij - waarschijnlijk vanwege die soepele vering - wel wat over, maar hij voelt hierbij niet instabiel aan. De besturing had naar onze smaak wat minder afstandelijk mogen zijn, erg communicatief is de stuurinrichting namelijk niet. In de stad is hij hierdoor wel weer makkelijk te manoeuvreren. Met de prestaties zit het wel snor. De hybride combinatie is goed voor 136pk en daarmee sprint de Prius in iets meer dan 10 seconden naar 100km/h. Omdat de elektromotor zijn vermogen altijd paraat heeft, is hij vooral bij het wegrijden opvallend snel.

Bij de Prius gaat het uiteindelijk natuurlijk om het verbruik. Volgens het boekje zou onze auto, met 'onzuinige' 17 inch velgen, gemiddeld 4,0 liter per 100km, oftewel één op vijfentwintig, moeten scoren. Dat klinkt als een onwaarschijnlijk lage waarde, maar in de praktijk kwamen we akelig dicht in de buurt: na zo'n 600 testkilometers was het gemiddelde verbruik 4,1 liter. Zelfs in de minder zuinige 'Power-mode' kwamen we niet boven de 5 liter. Ten opzichte van gewone auto's bleek de grootste winst te behalen in de file en in de stad. Tijdens een rit door het centrum van een grote stad haalden we - met veelvuldig gebruik van de elektromotor - zelfs een gemiddelde van 1,4 liter (één op zeventig in de stad!).

136 pk
142 Nm
180 km/h
10,4 s
4,1 (4) l/100km
92 g/km
A
22%
€ 24.990
€ 31.980
€ 586 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2016 - Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat

  • 2012 - Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • 2007 - Toyota Prius 1.5 HSD Business