Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

Michel van Breugel - 18 februari 2009

Vaarwel derrière

Het eerste model Mégane zal niet bij veel mensen zijn blijven hangen. De driedeursvariant werd gezien als een redelijk sportieve Renault, de vijfdeurs bleef daar echter wat bij achter. Het stoffige karakter van dit model werd snel vergeten toen de Mégane II in 2002 op de markt kwam. Deze middenklasser kwam vooral in opspraak door zijn opmerkelijk “derrière”. Of je vervloekte het model, of je vond hem schitterend. Door deze tweestrijd kon Renault niet genoeg rijders strikken voor de Mégane waardoor de Fransen met de Mégane III op veilig hebben gespeeld betreft het design van hun middenklasser.

Ondanks de toenemende populariteit van kleine auto's zullen middenklassers voor gezinnen en leaserijders de meest interessante auto’s blijven. Het duo Golf en Astra zijn hier natuurlijk peilers, maar ook Renault heeft zich met de Mégane hier in zijn bestaansjaren fraai tussen weten te wurmen. Renault start de modelreeks met de vijfdeurs hatchback, binnenkort volgt de driedeurs Coupé en half dit jaar de Scénic. Wij reden een week met eerstgenoemde voorzien van de vooralsnog krachtigste diesel in het vooronder.

130 pk
300 Nm
205 km/h
9,5 s
7,0 (5.1) l/100km
135 g/km
F
25%
€ 21.200
€ 36.076
€ 752 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Lexus CT 200h Business Line

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Peugeot 308 GTI

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Mazda 3 MPS

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Nissan Leaf

  • 2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • 2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose

  • 2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • 2010 - Renault Mégane RS

  • 2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • 2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique