Cadillac BLS 1.9D Elegance

Jan Westerhof - 25 februari 2007

Intro

Een Cadillac met een dieselmotor is niet zo’n noviteit of curiositeit als het lijkt. Reeds in 1978 bood Cadillac een dieselmotor aan in de toenmalige Seville. Deze statige sedan kreeg een 5.7 liter metende V8 diesel van concerngenoot Oldsmobile onder de kap die voor pakweg 100 pk zorgde. Deze versie werd geen succes, aangezien de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de motor te wensen overlieten en de 100 pk te weinig waren om de Seville een passende snelheid te geven.

De eigenzinnige BLS die het lijdend voorwerp is van deze test heeft eveneens een diesel, maar dan wel een moderne commonrail-diesel met 16 kleppen en een roetfilter uit de stallen van GM met een flinke trekkracht van 320 Nm en 150 pk. In de testauto is de krachtbron gekoppeld aan een 6-traps automaat die tevens manueel te bedienen is. Ook deze dieselmotor heeft er echter niet voor kunnen zorgen dat de kleine Caddy florerend is gaan verkopen in Europa, waar hij eigenlijk voor een uitbreiding van het marktaandeel had moeten zorgen. Waar dat aan ligt zal deze test trachten uit te wijzen.

150 pk
320 Nm
210 km/h
11,0 s
onb (7.2) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 35.790
€ 57.300
€ 1.051 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Lexus IS 250 Executive

  • BMW 3 Serie 330d BluePerformance

  • BMW 3 Serie 320d

  • Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Infiniti G37S

  • Mazda 6 MPS

  • Volvo 850 T-5R

  • 2008 - Cadillac BLS Wagon 1.9D Elegance