Mercedes-Benz 500E

- 12 februari 2007

Het rijden

De cijfers liegen er niet om: een vermogen van 326pk en een koppel van 480nm uit een vijfliter V8-motor, goed voor een begrensde topsnel- heid van 250km/h en een sprintje van stilstand naar 100km/h in een seconde of zes. Dat zijn prestaties die meer bij een sportwagen passen dan bij een middenklasser sedan. Toch voelt de auto aanvankelijk aan als een gewone E-klasse. Je zou misschien verwachten dat de auto heel direct stuurt of dat de gasrespons nogal nerveus is, maar dat is niet het geval. Een kleine tegenvaller voor degene die op sportiviteit is ingesteld en een kleine meevaller voor iemand die meer van comfort houdt.

Eenmaal op snelheid komen de sportieve kwaliteiten van deze auto wat beter naar voren. In snel genomen bochten blijft hij netjes vlak op de weg liggen, in de lussen van een klaverblad kleeft hij aan weg als sappige kauwgum aan een schoenzool. Het is goed te merken dat sportwagenfabrikant Porsche zich met het onderstel bemoeid heeft, want een gewone E-klasse lukt het bij lange na niet om zo neutraal door een bocht te rijden. Helaas is het gewicht van de auto wel te voelen, bij vlugge lastwisseling merk je dat de massa van de auto niet gering is. Zelfs met hulp van Porsche is het niet gelukt om dat te voorkomen.

Op de snelweg valt de enorme soepelheid van de motor op, de hoeveelheid trekkracht is indrukwekkend, maar dat die trekkracht over zo’n groot toerenbereik beschikbaar is, dat is misschien nog wel indrukwekkender. Optrekken van 100km/h naar 200km/h kost ongeveer twintig seconden. Dat is weliswaar niet bloedsnel, maar omdat de versnelling zo constant is, voelt het alsof de auto er bijna geen moeite voor hoeft te doen en dat is wel heel bijzonder. Waar de 500E wel wat moeite mee heeft, dat is vaak en stevig remmen, want er treedt al snel fading op. Het is te merken dat de remmen niet goed berekend zijn op serieus vertragen. Dit probleem is niet ongewoon voor snelle sedans, auto’s als de BMW M5 en de Audi S6 hebben er ook mee te kampen.

Ondanks lage ligging van de auto en de redelijk harde vering, is de auto eigenlijk best comfortabel. Hij strijkt niet alle oneffenheden in het wegdek glad, maar hij stuitert niet over de weg en je zult over het algemeen niet vermoeid raken van een ritje met een 500E. Ook het motorgeluid is allerminst uitputtend. De klanken van de achtcilinder zijn namelijk tamelijk gedempt, pas bij hoge toerentallen laat de motor zich echt horen, normaliter houdt hij zich op de achtergrond.

326 pk
480 Nm
250 km/h
6,1 s
onb (13.5) l/100km
320 g/km
G
22%
€ 30.632
€ 108.816
€ 1.995 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

  • Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • BMW 5 Serie 525i High Executive

  • Lexus GS 450h Executive