Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk

Dennis van 't Kruis - 3 december 2006

Het exterieur

Het uiterlijk van de geteste GT is op zijn zachts gezegd bescheiden te noemen, Op een afstand bekeken moet je echt kennis van zaken over dit model hebben om deze auto te herkennen. Een autoleek zal deze auto niet snel als een wagen met topprestaties herkennen. Alleen de GT-logo’s verraden zijn potentieel. Daardoor is het een regelrechte wolf in schaapskleren. Zeer verfrissend is de rode kleur van de demo. Slechts drie keer eerder trof ik een testauto in deze kleur en het is een klein staaltje van durf van de dealer om een demo in deze kleur te bestellen, mede om dat het niet een veel bestelde kleur is. Nu heeft deze auto natuurlijk wel het voordeel dat hij als de brandweer gaat. Toch toont deze lakkleur ook een minder mooie bijkomstigheid. De onbespoten onderspoiler van de achterbumper steekt behoorlijk af tegenover de vuurrode huid. Toen ik de verkoper vroeg, waarom deze onderlip standaard zwart gelaten wordt, kon hij eigenlijk alleen maar antwoorden dat het waarschijnlijk te maken had met de eventuele reparatiekosten na een aanrijding met een laag paaltje. Hij vond het zelf ook niet bepaald een mooie oplossing. Een mogelijkheid die de potentiële koper heeft, is de keuze voor een zwarte Golf. Maar deze auto oogt heel lekker in rood, dus wat moet je dan? Vrij simpel: je geeft er een beetje geld aan uit en laat dit kunststof onderdeel zelf spuiten . Navraag bij een tweetal schadeherstel bedrijven leverde twee behoorlijk verschillende bedragen op. De eerste, een landelijke opererend bedrijf en bekend van TV, vroeg € 350, - exclusief btw. Een kleinere collega laat slechts € 200, - exclusief btw op de factuur verschijnen. Beide bedrijven komen op een vergelijkbare manier tot hun eindresultaat. Allebei gaven zij ook aan dat dit geen ongewone vraag was en dat een dergelijke operatie regelmatig wordt uitgevoerd. En terwijl je als privé eigenaar vrij bent om te doen wat je wilt met je eigen auto, rijst de vraag: Mag het ook als het om een leaseauto gaat? Een telefoontje naar een, niet nader te noemen, leasemaatschappij leverde op dat deze vraag nog niet was voorgekomen en dat er in principe ook geen toestemming voor gegeven zou worden. Deze maatschappij zou eerder adviseren om een uitvoering te kiezen waarbij dit onderdeel standaard de kleur van de rest van de auto heeft. Echter de enige uitvoering waarbij dit standaard is, is de R32.

Er wordt een stevige prijs gevraagd voor de GT. De basisversie kost maar liefst € 30.305,28. Ter vergelijking: voor de ongeblazen 1.4 16V Trendline met 80 pk betaal je € 19.875. De opties die aan de testauto zijn toegevoegd, zijn het radiosysteem “rcd 300” (€ 828,95), de vier deuren (€ 879,84) en de middenarmsteun (€ 248,88). Samen met de wettelijke verplichte kosten en de afleveringskosten komt het totaal op € 33.335, -.

170 pk
240 Nm
220 km/h
7,9 s
onb (7.2) l/100km
173 g/km
G
22%
€ 30.305
€ 33.335
€ 611 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • Volvo C30 2.0 Momentum

  • Ford Focus ST

  • Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Opel Astra GTC 1.8i-16V Sport

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline