Mercedes-Benz eVito 41 kWh Launch Edition

- 10 juli 2019

Ontwikkeld voor stedelijk gebied

Mercedes-Benz maakt de overstap naar elektrisch rijden erg gemakkelijk. Aan de buitenzijde zijn er amper verschillen en het interieur lijkt wel één op één overgenomen. Gelukkig zijn er in het rijden wel enige verschillen te bemerken. Waar normaliter een knorrige diesel tot leven komt bij de start van de auto blijft het bij de eVito ijzig stil. Je blijft de vogels horen fluiten en vertwijfeld kijk je of je auto wel echt klaar is om te vertrekken. Om dit voor de gebruiker extra duidelijk te maken is er in het display het woord 'Ready' te lezen. De auto kan vanaf dat moment in de versnelling worden gezet en zal vervolgens gaan rijden. Al na de eerste meters ben je vergeten dat je in een elektrische auto zit. Alle handelingen die je doet zijn namelijk hetzelfde als je gewend bent. Behalve natuurlijk het motorgeluid.

Wie wel eens in een Tesla heeft gezeten, kan zich herinneren hoe het is om vanuit stilstand te worden weggeschoten naar duizelingwekkende snelheden. Jammer maar helaas, dit vertier biedt de eVito je niet. In een rustige gang komt de auto van zijn plek en heeft met een 41,4 kWh-batterij een actieradius van 150km (WLTP). De elektrische aandrijflijn heeft een vermogen van 84 kW en 300 Nm koppel. De bestuurder kan de auto afstemmen op het gebruik. Voor stadsrijders is een snelheid van 80 km/u voldoende. Hierdoor rij je zuiniger en zal je op je accu een stuk verder kunnen rijden. Ga je voor langere afstanden dan is de auto in te stellen op een maximum van 120 km/u.

Tijdens het rijden kan je gebruikmaken van drie rijprogramma's en vier recuperatieniveaus (energieterugwinningsniveaus). Wie hier creatief mee omgaat kan behoorlijk wat energie besparen en zo stukken verder komen. Op het moment dat je tijdens het rijden het 'gas' loslaat, gaat de auto direct energie terugwinnen. Door de flippers achter het stuur kan je zelf de kracht van het terugwinnen bepalen. Zo kan de auto lang blijven doorrollen of juist flink gaan afremmen zodra de voet van het stroompedaal wordt gehaald. Hierdoor is het mogelijk om de auto met slechts één pedaal te rijden, omdat het remmen volledig wordt gedaan door de dynamo.

116 pk
295 Nm
120 km/h
0,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 46.720
€ 76.432
€ 764 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford e-Transit 68 kWh L3H2 Trend

  • 2018 - Mercedes-Benz Vito 114 CDI 7G-Tronic Dubbelcabine Lang