Kia ProCeed 1.6 T-GDI DCT7 GT

- 17 juni 2019

Zoals het hoort

Behalve dat de naam al een stuk makkelijker getypt kan worden, verandert er veel meer ten opzichte van de illustere voorgangers. De ProCeed is nu een shooting brake, een carrosserievorm die we kennen van bijvoorbeeld de Mercedes-Benz CLA. Een slimme keuze van Kia, want de genoemde Duitser blijkt uiterst succesvol te zijn, terwijl de directe concurrenten geen alternatief hebben. Plaatsen we de lifestyle combi van Kia nu direct in het premium hoekje?
Qua uitstraling zou de ProCeed daar in ieder geval niet misstaan, want de auto is sierlijk en sportief vormgegeven.

De neus is ons natuurlijk bekend, maar als GT kan de ProCeed rekenen op een honingraatgrille en diverse rode accenten. Vanaf de A-stijl wordt het ontwerp uitgesproken anders dan dat van de Ceed, met de lage voorruit en sterk aflopende achterkant. Het uitgeklopte bumperwerk zal je op iedere ProCeed aantreffen, want de Kia wordt standaard in GT-Line tenue geleverd. De GT doet nog een schepje bovenop het al sportieve uiterlijk, met iets anders gevormde luchtinlaten en de rode accenten. De achterzijde is de meest besproken kant van de auto en de meningen zijn unaniem positief. De samengeknepen achterlichten die in een lange baan naar elkaar toegroeien over de achterklep hebben wellicht een tikje Porsche-genen, maar ze staan de auto erg goed.

Iets negatiefs roepen over het uiterlijk blijkt een opgave, maar als we toch iets moeten roepen: het is jammer dat de achterlichten niet helemaal in elkaar doorlopen, want de kier die je net boven het Kia-logo ziet, is een klein smetje op het blazoen.

204 pk
265 Nm
225 km/h
7,5 s
9,1 (6.2) l/100km
142 g/km
D
22%
€ 30.995
€ 45.895
€ 841 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2021 - Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line