Volkswagen e-Crafter 35,8 kWh L3H3

- 22 juli 2019

Praktisch en ruim

Net als de buitenkant verraadt ook het interieur niet direct dat je met een elektrische auto op pad bent. De tellers en het multimediascherm komen bekend voor, want ze zijn ook in andere voertuigen van de Volkswagen-groep te vinden. De toerenteller maakt plaats voor een powermeter en waar bij brandstofauto's de tankinhoud wordt weergegeven, zie je nu de accucapaciteit. Het centrale scherm geeft informatie over de energiestroom en het rijgedrag weer. Zo zie je direct in hoeverre jouw rijgedrag invloed heeft op een groter rijbereik en dat motiveert om extra zuinig te rijden. Naast de specifieke functies voor de e-Crafter biedt de Volkswagen een uitgebreid multimediasysteem met onder andere Apple Carplay en digitale radio.

Zowel de materialen als de ergonomie zijn tiptop in orde en bovendien is aan veel aflegvakken gedacht. Waar je ook kijkt zie je bekerhouders, vakken voor telefoons en documenten en een batterij aan USB-aansluitingen. Praktisch en veilig, want je wilt geen losse voorwerpen in de bus rond hebben slingeren. Wanneer je zaken in de vakken bovenop het dashboard plaatst, heeft dat wel tot gevolg dat deze voorwerpen hinderlijk in de voorruit reflecteren. De bestuurdersstoel is ondersteunend en zeer comfortabel. Met gemak plaats je de stoel in een gewenste positie en de zitting kan ook nog eens verlengd worden om de bovenbenen te ondersteunen. Aan boord van de e-Crafter is plek voor drie personen, waarbij de middelste persoon het minste comfort geboden wordt, maar ten opzichte van andere bussen nog steeds geen reden tot klagen heeft. Onder de bijrijdersbank berg je heel gemakkelijk de laadkabel op, zodat ook deze niet rondslingert in de cabine of de laadruimte.

Om over de laadruimte te spreken: die is met een inhoud van 10,7 kubieke meter prima op orde. Bij een elektrische bedrijfsauto dien je wel rekening te houden met het flink hogere gewicht ten opzichte van de dieselversie. Zo weegt de e-Crafter algauw 400 kilo meer ten opzichte van de Crafter TDI. Het nuttig laadvermogen van de testauto komt op 955 kg, maar er is ook een 4,25t versie die een nuttig laadvermogen van 1.795 kilo heeft. Je hebt dan wel een groot rijbewijs nodig, want een ontheffing om zware elektrische voertuigen met een b-rijbewijs te mogen rijden is er niet.

136 pk
290 Nm
90 km/h
10,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 69.100
€ 69.100
€ 691 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Renault Master Z.E. 33 kWh L3H2

  • 2017 - Volkswagen Crafter 2.0 TDI FWD 35 L2H2 Highline