BMW X2 sDrive20i High Executive

- 16 mei 2018

Spijkerhard?

We reden met de voorwiel aangedreven sDrive20i, voorzien van een 191 pk sterke viercilinder die standaard gekoppeld is aan de nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling. Handgeschakeld rijden is er in combinatie met de sterkste benzinemotor niet meer bij, maar wij vinden de automaat goed passen bij het karakter van de auto. Terugschakelen kost meer tijd dan bij de achttraps automaat van BMW, maar de motor wordt lekker laag in de toeren gehouden en weet moeiteloos een vloeiende acceleratie te arrangeren. Bovendien voegt het zelf schakelen middels de flippers aan het stuur ook echt iets toe aan de beleving. De reactie van de bak op schakelcommando's is direct en daarnaast hoor je echt 'plofjes' in de uitlaat bij het overschakelen. Aan de rijbeleving is dus wel gedacht door de techneuten van BMW.

De vierwielaandrijving mis je niet in de X2. De auto voelt af en toe onrustig bij een stevige acceleratie, maar herpakt zich snel. In bochten geeft de auto geen krimp, mede door de grote wielen en brede banden lijk je de auto niet snel van de wijs te kunnen brengen. De besturing is echter wel behoorlijk licht en daarmee mis je wat beleving, iets dat we bij de andere voorwielaangedreven BMW's ook hebben gemerkt. De auto is zelfs behoorlijk comfortabel, iets dat we op basis van het sportieve uiterlijk en de herinneringen aan de eerste X1 niet hadden gedacht. Kortom, geen schreeuwend sportieve ambities, maar een zeer gebalanceerd rijgedrag.

191 pk
280 Nm
230 km/h
7,7 s
9,7 (5.5) l/100km
126 g/km
C
22%
€ 46.191
€ 65.497
€ 1.201 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Lexus UX 250h Executive Line

  • MINI Countryman Cooper Serious Business

  • Audi Q2 1.4 TFSI S-line