SsangYong Rexton e-XDi 220 Diesel Quartz

- 30 maart 2018

Keuze is beperkt, maar wel positief

Onder de kap van de Rexton met een achterbank - of zelfs optioneel twee zitplaatsen extra - ligt óf een benzinemotor met 225 pk, of een dieselmotor met 181 pk. Bij de variant met enkel twee zitplaatsen is enkel de dieselmotor verkrijgbaar. 181 Pk en 420 Nm koppel lijken niet ruim bedeeld voor een auto van zo'n 2.200 kilogram leeggewicht, maar toch valt deze motorisering verre van tegen. Het gemak waarmee de auto accelereert, maakt indruk. Zonder tegensputteren en met een flinke versnelling gaat de auto van zijn plek. Ook de tussenacceleraties gaan zonder moeite. De automatische versnellingsbak - zeventraps én afkomstig van Mercedes-Benz - werkt hier aan mee door de soepele overgang van verzetten. Daarbij is de geluidsisolatie goed in orde en hoor je binnenin nauwelijks dat je met een zelfontbrander onderweg bent.

De meeste SUV's die nu op de markt zijn, zijn vooral gericht op een goed rijgedrag op de verharde weg. Gezien de clientèle voor de Rexton is de auto voorzien van terreinwaardige capaciteiten. Met zijn ladderchassis is hij een uitzondering in zijn segment, maar dit heeft een goede reden. Toen we de auto ruw terrein in stuurden, bleek deze opzet de juiste te zijn. Zelfs wanneer diepe kuilen en dikke modderlagen worden getrotseerd, geeft de Rexton geen krimp. Er is dan geen rammel of kraak te ontdekken in het onderstel en het interieur. Daarnaast is het trekgewicht uitzonderlijk. Een aanhanger van 3.500 kilogram kan zonder moeite achter deze Zuid-Koreaan gehangen worden. Zelfs een grote caravan valt onder dit enorme gewicht en voor aannemers is dit maximale trekgewicht een serieuze overweging ten opzichte van een grote bestelbus.

Het rijgedrag op de openbare weg heeft echter wel te lijden onder de keuze van een echt werkpaard. In een rechte lijn rijdt de Rexton als een echte snelwegvreter, maar bochten zijn niet het werkterrein van de grote auto. Onderstuur treedt snel op en de carrosserie helt behoorlijk over als je een bocht net wat sneller neemt. Toch is het rijcomfort over het algemeen gezien behoorlijk goed, waarbij vooral de rechtuit-stabiliteit indruk maakt.

181 pk
420 Nm
185 km/h
0,0 s
9,0 (8.3) l/100km
218 g/km
G
22%
€ 26.890
€ 32.750
€ 600 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Renault Trafic 2.0 EDC L2H1 Luxe

  • Toyota ProAce Verso 2.0 D-4D 122 pk Automaat Dynamic

  • Opel Vivaro 2.0D 150 L3H1 Innovation

  • Mercedes-Benz Vito 114 CDI 7G-Tronic Dubbelcabine Lang

  • Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi 150 S&S Club

  • Nissan NV300 1.6 dCi 145 Crew Cab Optima L2