Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition

- 2 augustus 2017

Ergerlijk goed

Qua materiaalgebruik heb je aan de oude Audi Q5 nog steeds geen verkeerde, maar qua ontwerp merk je wel dat het model op zijn laatste pootjes liep. Vooral de manier waarop het scherm in het dashboard is weggewerkt, rijmt niet meer met de overige modellen uit Ingolstadt. Uiteraard is daar bij de nieuwe Q5 verandering in gebracht. Een opstaand scherm met een hoge resolutie prijkt op het dasboard en ook de tellerwinkel is volledig digitaal en strak vormgegeven.

Hoewel het centrale scherm in eerste instantie helemaal niet zo groot lijkt, blijkt dat in de praktijk erg mee te vallen. Het zijn de brede randen die het gezichtsbedrog veroorzaken. Zoals we gewend zijn bij Audi's kunnen we lekker veel zelf instellen: de sensitiviteit van de lichtsensor bijvoorbeeld, of de modus van de actieve cruise control. Het vergt daarom wel gewenning voordat je alle menu's gemakkelijk weet te doorlopen. Daarna blijkt het systeem verdraaid logisch in elkaar te zitten.

Onze testauto is voorzien van het optionele Bang & Olufsen 3D Sound system, maar wat ons betreft is het systeem de extra investering van 1.189 euro niet waard, ten opzichte van het standaard aanwezige audiosysteem. Het is in geen geval te vergelijken met duurdere systemen uit bijvoorbeeld de S8 of X6 van hetzelfde Scandinavische merk.

Het materiaalgebruik binnenin de Q5 is bijna ergerlijk goed. Over elk stukje interieur en elk knopje op het dashboard lijkt te zijn nagedacht, waardoor je eigenlijk geen slecht woord kunt verzinnen over de afwerking. Van de manier waarop de controller van het multimediasysteem weerstand geeft, tot aan het triomfantelijke klikje van de versteller in de luchtroosters: het is bijna te perfect. Maar je hoort ons niet klagen, want hiermee heeft Audi gewoonweg heel goed werk afgeleverd.

Ook aan binnenruimte heeft de Q5 gewonnen. En dat merk je eigenlijk op elke plek binnenin de auto. Of het nu de riante voorzetels zijn, of de extra beenruimte die je als achterbankpassagier krijgt voorgeschoteld, je voelt je goed op je plek. Ook aan de toch al niet malse kofferruimte van weleer is nog wat extra inhoud toebedeeld. Eenmaal onderweg in de Q5 merk je dat er veel opbergmogelijkheden zijn. Er zit een vakje aan de linkerzijde van het stuur, waar je met gemak een petflesje in kwijt kunt. Aan goed vastgrijpende bekerhouders geen gebrek en de telefoon kun je ook op verschillende plaatsen kwijt.

Zelfs op hoge snelheid blijft het aangenaam stil binnenin de auto, want met de geluidsisolatie zit het wel snor. Sterker nog, we kunnen geen auto binnen dit segment aanwijzen die het beter voor elkaar heeft.

252 pk
370 Nm
237 km/h
6,3 s
9,1 (6.8) l/100km
154 g/km
C
22%
€ 52.610
€ 96.186
€ 1.763 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Lexus RZ 450e President Line

  • Tesla Model Y Long Range

  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus

  • Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line

  • BMW X3 xDrive 20d Luxury Line

  • Jaguar I-Pace EV400 S

  • Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design

  • Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio

  • Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • 2013 - Audi SQ5 3.0 TDI Pro Line

  • 2012 - Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line