Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE

- 14 juli 2017

Eén groot verschil

Er zijn veel grote SUV's die qua maatvoering en prijs overeenkomen met de Discovery. Populair zijn de Volvo XC90 en Audi Q7; deze zijn, net als de Land Rover, rond de 5 meter lang en twee meter breed. Toch is het karakter van de Brit anders dan van zijn schijnbare concurrenten. Net als de Volvo en de Audi is de Discovery een comfortabele metgezel op lange snelwegritten, waarbij de soepel schakelende automaat en - op cruise-snelheid - stille dieselmotor een fijne aandrijflijn vormen. Toch is er één groot verschil met het gros van de auto's in dit segment.

Zoals we al aangaven is het onderscheidend vermogen van Land Rovers de sterke kwaliteit van de auto op zowel de weg als op een stevig off-roadparcour. We reden bijna 1.500 kilometer met de Discovery tijdens de week dat we er de beschikking over hadden. Een groot deel van deze afstand werd op de openbare weg afgelegd, maar een aantal kilometers werd gespendeerd op een oude militaire basis. Allereerst wordt voor een zo goed mogelijke grip de speciale 'modderstand' ingeschakeld, waarbij de auto exact zo reageert op de ondergrond als je zou verwachten. Daarna wordt met behulp van de in hoogte verstelbare vering extra bodemvrijheid gegenereerd. Dankzij Hill-Descent-Control gaat de 2.105 kilogram zware auto zonder problemen een steile helling af, ook als deze verre van ruw en droog is. Waar nodig wordt een wiel afgeremd en daarbij hoef je als bestuurder enkel zelf te sturen.

Op een uitdagend parcours laat de Discovery zich niet kennen en worden steile hellingen, diepe modderpaden en flinke obstakels genomen alsof het een simpel bospaadje is. Helaas is de auto onoverzichtelijk en ontbreekt een 360-graden-camerasysteem. Dit zou het rijden op smalle paden vergemakkelijken. Na de auto weer gewassen te hebben en de instellingen gewijzigd te hebben voor gebruik op de snelweg, veranderde het karakter weer in een comfortabele reisauto. Deze mix maakt dat de Discovery de enige in zijn soort is die op deze twee vlakken excelleert.

180 pk
430 Nm
189 km/h
10,5 s
7,7 (6) l/100km
159 g/km
D
22%
€ 74.360
€ 100.734
€ 1.847 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic AMG Line

  • BMW iX3 210 kW High Executive

  • Mercedes-Benz GLE 450 4Matic AMG Premium Plus

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI Atmosphere

  • Mercedes-Benz GLE Coupé 350 d 4MATIC

  • Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • 2010 - Land Rover Discovery IV 3.0 SDV6 HSE

  • 2005 - Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE