Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

- 22 april 2017

Op de goede weg

Ten opzichte van de vorige Swift werd de auto een centimeter korter en anderhalve centimeter lager. Toch groeide de wielbasis met twee centimer en is hij vier centimeter breder. In een direct vergelijk blijkt dat de binnenruimte groter is, zowel voorin, op de achterbank en ook de bagageruimte groeit flink. Een bestuurder van 1.80 meter kan zonder problemen achter zichzelf zitten en ook voor het hoofd is ruim voldoende plek. De bagageruimte groeide met 54 liter tot 265 liter. Toen we voor het eerst in de nieuwe Vitara plaats namen, viel ons op dat de ontwerpers duidelijk meer dan ooit aandacht hadden geschonken aan het interieurdesign. Ook in de nieuwe Swift is er veel werk gemaakt van het interieur. Door de ronde ventilatieroosters en dito bedieningsknoppen voor de climate control krijgt het interieur een sportieve uitstraling. Dit wordt extra versterkt door het erg fraaie instrumentenpaneel met rode verlichting en een hoogwaardig schermpje tussen de klokken. Helaas zit de bediening van dit scherm niet op het stuur maar op een stengeltje naast de snelheidsmeter. Dit werkt verre van intuïtief en voor gebruik moet je om het stuur en de richtingaanwijzer heen reiken. Het multimediasysteem vinden we ook in de overige Suzuki's en tijdens ritten met die auto's waren we blij verrast door de prettige bediening en mooie graphics van het touch-screen. Wat tegenvalt is het materiaalgebruik; dat er niet de mooiste kunststoffen worden gebruikt voor het dashboard en de deurbekleding in deze klasse snappen we, maar het glanzende zwarte plastic in de Swift doet af aan het kwaliteitsgevoel van de auto. Ook zijn de naden niet overal even groot. Gelukkig steekt alles wel goed in elkaar en hoor je ook op zeer slecht wegdek geen rammel. Een positieve noot is er voor de stoelen. Voor lange bestuurders is de zitting wat aan de korte kant, maar voor de gemiddelde Nederlander zijn de stoelen comfortabel en bieden ze een hoop zijdelingse steun.

112 pk
170 Nm
195 km/h
10,6 s
5,7 (5.7) l/100km
104 g/km
B
22%
€ 15.499
€ 20.499
€ 376 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk

  • 2018 - Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

  • 2012 - Suzuki Swift Sport 1.6

  • 2011 - Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • 2006 - Suzuki Swift 1.6i Sport

  • 2006 - Suzuki Swift 1.3i-16V GLS

  • 2006 - Suzuki Swift 1.5 GLS GT+