Chevrolet Epica 2.5 Executive

- 27 juli 2006

Het rijden

Als ik de auto start, valt allereerst op hoe stil de auto is. We hebben hier toch te maken met een 2,5 liter 6-in-lijn motor, maar toch laat deze zich, vooralsnog, amper horen. De testauto is voorzien een automatische versnellingsbak met 'Manual Shift Mode'.
Om bij de dealer weg te komen, moet ik direct een paar scherpe bochtjes maken en het valt op dat de auto zéér licht stuurt. Ook later in de rit waar een aantal scherpe en minder scherpe bochten elkaar afwisselen is de stuurbekrachtiging nadrukkelijk aanwezig. En toch stuurt de auto wel goed en communicatief. Het is even wennen dat het sturen zo makkelijk gaat, maar vervolgens kun je er toch messcherp een bochtje mee om. Het onderstel zal daar ook zeker aan bijdragen, want het compleet nieuwe onderstel is niet zo soft als je bij andere Koreanen wel eens had. Het is echt niet stug te noemen, maar toch wordt wel aan de bestuurder doorgegeven op wat voor soort weg gereden wordt en dat is in een bepaalde mate natuurlijk wel prettig. Zeker als het daarbij de wegligging ten goede komt.
Als je iemand vertelt dat je een 6-in-lijn onder de motorkap hebt liggen, zul je over het algemeen bewonderende reacties krijgen. Natuurlijk vooral vanwege de vermogens van een dergelijke motor. Toch is deze power niet zo goed merkbaar in de Epica. Wanneer het gas opgevoerd wordt, schakelt de automaat steeds al rond de 3000 toeren op, maar doet dat ook nog eens met een merkbare vertraging. De snelheidsbeleving is daardoor laag. In de folders staat voor de 0-100 sprint een tijd van 9,9 seconden. Ik heb het niet zelf geklokt, maar als ik zonder voorkennis een inschatting moest maken, was dat niet in de buurt van de 9,9 seconden geweest. Wellicht dat deze tijd ook gezet is met de zogenaamde 'Manual Shift Mode' aan, want als ik het schakelen zelf in de hand neem, krijg ik ineens een totaal andere Epica te zien. De motor kan lekker doortrekken hoog in de toeren en bereikt daardoor veel sneller de gewenste snelheden, maar toch moet gezegd worden dat de vertraging bij het opschakelen vervelend is. Met name bij pittiger rijden en hoog in de toeren opschakelen is de vertraging erg goed merkbaar. Behalve de schakelperikelen kan de Epica ook prima de hoge snelheden aan. In de auto blijft het nog steeds relatief stil en zo kun je heel comfortabel je over grote afstanden verplaatsen.

156 pk
237 Nm
209 km/h
9,9 s
onb (9.3) l/100km
221 g/km
G
22%
€ 24.995
€ 30.245
€ 554 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Kia Magentis 2.0 CVVT EX

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition