Chevrolet Epica 2.5 Executive

- 27 juli 2006

Het interieur

De eerste blik in de auto levert een degelijke indruk op. Nette afwerking, alles zit op de te verwachten plaats en je hebt direct het gevoel in een 'echte auto' te zitten. Aangezien dit de bomvolle executive uitvoering is, zul je echt vreemde accessoires moeten verzinnen om te kunnen constateren dat het er niet op zit, want alles is aanwezig. Een nadeel daarvan is dat het natuurlijk even tijd nodig heeft voordat de vele knopjes door de bestuurder op de automatische piloot te bedienen zijn. Zo zitten er aan het stuur alleen al 9 knoppen voor enkel de cruise control en audio-bediening.
Her en der zijn metaal-kleurige paneeltjes gebruikt om het interieur een wat stijlvollere uitstraling te geven. Daarnaast zijn enkele knoppen in de middenconsole voorzien van een chromen omlijning. Bovenaan de audio-installatie in de middenconsole bevindt zich een display met daarop voor de berijder handige informatie over de airco, ventilatie en de boardcomputer. Zelf een heus kompas is daar zichtbaar, al ontgaat me het nut daarvan even. Jammer vind ik wel dat voor dit display, evenals voor de audio-installatie, gekozen is voor een felgroene kleur. Persoonlijk vind ik dit wat te schreeuwerig voor dit type auto.
De stoelen zijn vrij hard en bekleed met een gladde soort leer. Ik was eerst bang dat dit een niet zo gelukkige combinatie zou zijn, maar gelukkig is er nagedacht over de verstelling van de stoel en dan met name instelbare lendensteun. Zodoende wordt je toch goed op zijn plek gehouden bij een wat steviger genomen bochtje. Overigens is de verdere verstelling van de stoel allemaal electrisch geregeld.
Op de achterbank is de ruimte aardig. De knieën raken in ontspannen houding net de voorstoel niet en het hoofd bevindt zich vlak onder de hemel door de sterk aflopende daklijn. Bij lange personen kan ik met voorstellen dat met name de hoofdruimte toch een heet hangijzer kan worden. De kofferruimte is met zijn 480 liter een prima plek om veel in kwijt te kunnen. Wat overigens wel typisch is, als je de kofferruimte opent, is dat de lichtunit van de zijkant gewoon wit zijn. Natuurlijk zit zoiets normaal niet in het zicht, maar zodra de achterklep openstaat, kijk ik er toch steeds raar tegenaan.

156 pk
237 Nm
209 km/h
9,9 s
onb (9.3) l/100km
221 g/km
G
22%
€ 24.995
€ 30.245
€ 554 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Kia Magentis 2.0 CVVT EX

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition