Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design

Pawel Piotrowski - 24 januari 2016

Gewoon, maar toch anders

Rijdend door een statige wijk met monumentale uitstraling, lommerrijke lanen, villa's en herenhuizen begeef ik mij 'undercover' in de wereld van geslaagde M&A advocaten, geëmancipeerde trophy wives op bakfietsen en hockeyende tienerdochters. Links en rechts van me zie ik een handvol SUV's opgesteld staan. Een aanzienlijk deel daarvan betreft de Volvo XC90. Van afgeleefde, viezige, dieselende exemplaren tot vrij nieuwe gefacelifte versies met subtiele 'V8' badge in de grille.

Af en toe kijkt een oudere heer of dame geïnteresseerd naar 'mijn' exemplaar. Ik kan aan hun gezichten aflezen wat ze denken: "Is dát een nieuwe Volvo XC90?" Jazeker. Na een productietijd van 13 jaar heeft Volvo de oude terreinreus definitief begraven en een volledig nieuwe modelgeneratie geïntroduceerd. Deze ziet er op het eerste gezicht gewoon uit, maar is toch anders. Onderhuids hebben de vijf-, zes- en achtcilinders plaats gemaakt voor milieubewuste viercilindermotoren met desgewenst elektrische ondersteuning.

407 pk
640 Nm
230 km/h
5,9 s
7,1 (2.5) l/100km
49 g/km
A
22%
€ 68.995
€ 97.390
€ 1.785 / maand
€ 0 / kwartaal
  • NIO EL7 100 kWh

  • BMW iX xDrive40 High Executive

  • Lexus RX L 450h 4WD President Line

  • Lexus RX 450h F-Sport

  • 2019 - Volvo XC90 B5 AWD R Design

  • 2006 - Volvo XC90 2.5T Summum