Renault Kadjar TCe 130 Bose

- 18 september 2015

Fris

Het interieur van de test-Kadjar ziet er fris uit, ondanks de vooral zwartgekleurde materialen. Ook dit mag weer typisch Renault genoemd worden met een eenvoudige basis die door speelse elementen eigen wordt. Kwalitatief zijn de zaakjes goed op orde met hoogwaardig aanvoelend kunststof op het dashboard, leren elementen met witte stiksels en een vleugje carbon- en aluminiumlook. Omdat de basis goed in elkaar zit, is de ergonomie dat direct ook. Toch moeten we nog weer even zeuren over de positie van twee belangrijke functies: de cruisecontrol c.q. snelheidsbegrenzer en de audiobediening. Renault stopt de inschakeling van de eerste als vanouds weer een eind van het stuur af, terwijl de bediening wel op het stuur zit en het geluid moet weer met een aftermarket-achtig blokje achter het stuur bediend worden. Natuurlijk went het bij je eigen auto wel, maar we snappen nog steeds niet waarom dit niet gewoon beide óp het stuur zit.

De snelheidsmeter is compleet digitaal. Nu was Renault al wel een voorloper op dit gebied met zijn zevensegmentendisplay op modellen van weleer, maar dit keer is er sprake van een analoog ogende teller in een digitaal jasje. De grafische kwaliteit is hoog, waardoor het geheel er goed uitziet. Via de instellingen is de teller op verschillende manieren vorm te geven. Datzelfde geldt voor het infotainmentdisplay in de middenconsole. Naast de keuze voor navigatie, audio, telefonie of wat dan ook, zijn er mooie splitscreenmogelijkheden. Wat erg tegenvalt is de bedieningssnelheid van het navigatiesysteem. Het is net of het van TomTom afkomstige systeem sterkere hardware nodig heeft. Je gedachten gaan sneller dan het systeem en dat is hinderlijk, al helemaal als je het systeem onder het rijden bedient. Overigens moeten we wel een pluim uitdelen voor de functionaliteit, want flitsers en files worden met laserachtige precisie voorspeld. Ook de eigen trajectmeting op een trajectcontrole is erg prettig, aangezien je niet hoeft te overcompenseren als je je pas na verloop van tijd realiseert dat je door een trajectcontrole rijdt. Een mooi en goed werkend systeem dat in Renaults thuisland nota bene verboden is.

130 pk
205 Nm
192 km/h
10,1 s
6,9 (5.8) l/100km
130 g/km
C
22%
€ 24.790
€ 34.209
€ 627 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • Citroën C4 Cactus PureTech 130 S&S Shine

  • Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition

  • Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine

  • Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet High Executive

  • 2019 - Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens