6 maart 2014

Vernieuwde Polo iets goedkoper

Je hebt van die facelifts die zich bij uitstek lenen voor een potje 'zoek de verschillen'. De opfrisbeurt die de Volkswagen Polo kreeg, is er zo eentje. Zelfs als je de vernieuwde Polo en het origineel naast elkaar zet, moet je goed kijken om de verschillen te zien. Desondanks zijn die verschillen er wel degelijk. Vooral het interieur en de techniek zijn flink gemoderniseerd.

Vanbinnen vallen vooral het nieuwe driespaaks stuurwiel en de hypermoderne infotainmentsystemen op. Via MirrorLink kun je bijvoorbeeld je smartphone koppelen met de multimedia, waarna je via het 16,5 cm grote touchscreen je smartphone kunt bedienen. Deze gadgets maken onderdeel uit van de Executive- (443 euro) en Executive Plus-uitvoeringen (993 euro), waarvan die laatste ook beschikt over navigatie.

Wat je op het eerste gezicht niet direct ziet, zijn de verborgen veiligheidsvoorzieningen, die helemaal van deze tijd zijn. Allerlei botspreventiesystemen staan bijvoorbeeld in de prijslijst - hetzij standaard, hetzij optioneel - en zelfs adaptieve cruise control en LED-koplampen zijn tegenwoordig leverbaar op de Polo. Ook een adaptief onderstel behoort tot de mogelijkheden. Kleine jongens worden groot, al blijven de motoren over het algemeen juist vrij bescheiden.

De instap-Polo is de 1.0 met 60 pk, die als Easyline voor 13.490 euro in de prijslijst staat. Daarmee is de vanafprijs van de Polo bijna 800 euro gezakt. Wie liever wat meer luxe heeft, kan kiezen voor de duurdere Trendline-, Comfortline- of Highline-uitvoering óf de gelimiteerde First Edition (oplage: 800 stuks), die voor 16.350 euro voorziet in diverse extra's (o.a. 16 inch lichtmetalen velgen en sportstoelen) tegen een bescheiden meerprijs.

Uiteraard is de gefacelifte Polo ook met sterkere motoren verkrijgbaar. De 1.0 is er bijvoorbeeld ook met 75 pk en daarnaast is er nog een 1.2 TSI, die eveneens in twee vermogensvarianten (90 pk en 110 pk) wordt geleverd. Op termijn komt daar nog een 1.0 TSI met 90 pk bij en ook de BlueGT met cilinderuitschakeling gaan we terugzien. Goed nieuws voor de zakelijke rijder: over al deze benzinemotoren kan dit jaar en volgend jaar 20% worden bijgeteld.

En dan is er voor de echte liefhebber natuurlijk nog de Polo GTI. De vernieuwde versie daarvan komt pas in een later stadium, maar trekt wel gelijk 12 extra paarden van stal: in plaats van 180 pk hoest de 1.4 TSI in de opgefriste gedaante 192 pk op. Naar verluidt komt de GTI er naast de DSG-transmissie nu ook met handbak, zoals het eigenlijk heurt.

Liever dieselen? Dan kun je bij Volkswagen terecht voor de 1.4 TDI. Die is er met 90 pk en DSG-automaat (met 20% bijtelling in 2014 en 2015) en als BlueMotion met 75 pk en 14% bijtelling. Vanaf eind mei staat de vernieuwde Polo in de showroom.

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus