4 maart 2014

Nieuwe Twingo met motor achterin

Renault heeft op de autosalon van Genève de nieuwe Twingo gepresenteerd. Het design grijpt terug naar de vorige Twingo en de beroemde Renault 5, maar onderhuids zijn er grote veranderingen te vinden. De motor is namelijk helemaal achterin ondergebracht, met de aandrijving op de achterwielen. De motor is altijd een driecilinder, met vermogens van 70 tot 90 pk.

Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwe Twingo korter geworden, maar dankzij de lange wielbasis staan de wielen op de hoeken van de auto. Naast een speels rijkarakter zorgt dit voor extra interieurruimte. Deze interieurruimte is goed toegankelijk dankzij de standaard vijf deuren. De bagageruimte meet 216 liter en is eenvoudig uit te breiden door de achterbank half of volledig neer te klappen, waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat.

Het dashboard is strak vormgegeven met een centraal geplaatst display, een opvallende snelheidsmeter en een kleurrijke afwerking. Net als het exterieur is het interieur helemaal aan te passen aan de eigen smaak, met accenten in blauw, wit en rood. Er zijn twee verschillende infotainmentsystemen leverbaar: de R & GO en de R-Link. Beide systemen zijn geschikt voor Android- en iOS-telefoons en bieden talloze functies op het gebied van connectiviteit en infotainment.

Het motorengamma bestaat uit twee driecilinders. De eerste is de atmosferische SCe 70 met een cilinderinhoud van 999 cm3. Deze levert 51 kW (70 pk) en koppel van 91 Nm. De tweede motorvariant is de TCe 90, die we al kennen uit de Clio. Volgen Renault is deze echter helemaal opnieuw ontwikkeld voor de Twingo. Het vermogen bedraagt 66 kW (90 pk), het koppel maximaal 135 Nm. Beide motoren hebben standaard een start-stopsysteem en de TCe 90 voldoet al aan de de Euro 6 emissienorm.

De nieuwe Twingo staat in september 2014 bij de dealers, prijzen zijn nog niet bekend.