3 maart 2014

TT laat nieuwe familiegezicht zien

Audi heeft op vooravond van de autosalon van Genève de nieuwe TT en TTS gepresenteerd. Hij is dankzij het kenmerkende silhouet onmiskenbaar een TT, maar dankzij de prominente grille en rechthoekige koplampen is het onmiskenbaar de nieuwste generatie. De nieuwe TT wordt leverbaar met de nieuwste generatie TFSI- en TDI-motoren. De sterkste TFSI-motor, die 310 pk levert, is gereserveerd voor de TTS.

Niet alleen het kenmerkende silhouet bleef ongewijzigd: de afmetingen zijn nagenoeg gelijk gebleven. De wielbasis is echter wel gegroeid, waardoor de wielen verder op de hoeken staan. Naar goed gebruik heeft Audi het dragende deel van de carrosserie uit aluminium vervaardigd. Dankzij deze Aluminium Space Frame (ASF) technologie is het gewicht ten opzichte van de vorige generatie met 50 kg gedaald, waardoor de TT met 2.0 TFSI motor nu 1.250 kg weegt.

De scherp getekende koplampen herbergen tegenwoordig standaard Xenon Plus, optioneel zijn er ook LED-koplampen verkrijgbaar. Aan de achterkant vallen de uitlaateindstukken op. Deze zijn, net als bij de eerste generatie TT, op de hoeken geplaatst. De spoiler is net als bij de tweede generatie elektrisch uitklapbaar, en klapt bij 120 km/u automatisch uit voor meer neerwaartse druk.

Misschien wel de grootste evolutie is terug te vinden in het interieur. Het gehele instrumentarium bestaat uit een 12,3 inch metend TFT-display, waarbij functies zoals de snelheidsmeter, navigatie en infotainment allemaal in hetzelfde scherm weergegeven kunnen worden. Ook opvallend zijn de displays in de ventilatieroosters van de airconditioning, die de ingestelde temperatuur weergeven.

Het motorengamma van de TT bestaat uit een benzine- en een dieselmotor. De benzinemotor is een 2.0 TFSI met 169 kW (230 pk) en 370 Nm koppel. Met een handbak en voorwielaandrijving is de sprint van 0 tot 100 in 6 seconden, bij de versie met S-Tronic en quattro is dit zelfs 5,3 seconden. De dieselmotor is de 2.0 TDI met 135 kW (184 pk) die ook in de Volkswagen Golf GTD te vinden is. Dankzij een speciale uitlaatgasnabehandeling voldoet deze motor nu al aan de Euro 6 emissienorm. Dankzij het lage verbruik van 4,2 l/100km gaat de TT met deze motor waarschijnlijk binnen de 20% bijtelling vallen. De prestaties zijn echter niet zuinig: in 7,2 seconden van 0 naar 100 en een topsnelheid van 235 km/u. De TTS krijgt ook een 2.0 TFSI mee, maar dan met 228 kW (310 pk) en 380 Nm koppel. De sprint van 0 naar 100 word dan in 4,7 seconden afgerond, de topsnelheid bedraagt 250 km/u.

De TT en TTS staan dit najaar bij de dealers, prijzen zijn nog niet bekend.