7 januari 2014

GLA krijgt AMG-steroïden toegediend

In navolging van de A-Klasse en CLA-Klasse komt Mercedes' compacte SUV, de GLA er nu ook als AMG-uitvoering. Net als zijn zustermodellen wordt de GLA 45 AMG voortgestuwd door een tweeliter turbomotor met maar liefst 360 pk, uiteraard gekoppeld aan vierwielaandrijving. De prestaties liegen er dan ook niet om: 0 naar 100 in 4,8 s en een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.

De Concept GLA 45 AMG die Mercedes in november vorig jaar op de Los Angeles International Auto Show liet zien gaf al veel prijs over het uiterlijk, dus het mag geen verrassing zijn dat er veel elementen van de A 45 AMG zijn overgenomen. Mercedes hoopt hiermee een jong publiek aan te spreken. Desondanks is de tweeliter turbomotor, die 265 kW (360 pk) en 450 Nm levert, gekoppeld aan de automatische AMG Speedshift DCT versnellingsbak met zeven trappen. Het verbruik blijft volgens de fabrieksopgave beperkt tot 7,5 l/100km, waarschijnlijk is de praktijk wat weerbarstiger. Volgens AMG-traditie wordt het motorblok met de hand in elkaar gezet.

De GLA 45 AMG dankt zijn agressieve uitstraling naast de spoilers vooral aan de lichtmetalen wielen, naar keuze in 19 of 20 inch te bestellen. Daarnaast priemen er twee dubbele uitlaten door de achterbumper, kenmerkend voor de laatste generatie AMG's. Als je dat nog niet extravagant genoeg vindt kun je ook opteren voor de tijdelijke Edition 1 uitvoering. Deze bestaat uit aerodynamische toevoegingen in hoogglans zwart, een vergrote voorsplitter en racestriping.

De GLA 45 AMG debuteert volgende week op de North American International Auto Show in Detroit en staat in juni bij de dealers.