12 september 2013

IAA 2013 - Audi

Op een spectaculaire stand presenteert Audi een flinke lading nieuws in de vorm van de gefacelifte A8, de productieversies van de A3 e- en g-tron en conceptcars Nanuk en Sport quattro.

[b]Tweede leven voor huidige A8[/b]
Hoewel de huidige generatie A8 pas sinds drie jaar op de markt is, vindt Audi de tijd rijp voor een facelift. Deze opknapbeurt beperkt zich tot een nieuw gestyleerde neus, een iets gewijzigde achterzijde en een stel vernieuwde motoren. De 3.0 TFSI levert 310pk in plaats van 290pk, de 4.0 TFSI krijgt een vermogensinjectie van 15pk en heeft er nu 435 en de diesels 3.0 en 4.2 leveren respectievelijk 258- en 385pk. De A8 in z'n nieuwe gedaante wordt eind dit jaar bij de dealers verwacht.

[b]Bijtellingswondertjes[/b]
Op basis van de A3 presenteert Audi op de IAA de productieversies van de A3 e-tron en g-tron. De eerste is een plug-in hybride die over een range-extender beschikt in de vorm van de bekende 1.4 TFSI met 150pk. Als de accu na een maximum van 50 kilometer leeg is, schakelt de benzinemotor in. Gezamenlijk zorgen de motoren voor een uitstoot van 35 gram CO2 per kilometer. Deze waarde is voor volgend jaar - wanneer hij leverbaar wordt - voorlopig goed voor de bijtellingscategorie van 7%. Helemaal nieuw is Audi niet met hybride-aandrijving. Op Le Mans is het Duitse merk uiterst succesvol met de R18 e-tron Quattro, welke ook uiteraard niet ontbrak in Frankfurt.

Tweede variant op de A3 is de g-Tron. Voorzien van een 1.4 TFSI met 110pk en zowel geschikt voor zowel benzine als CNG, stoot de auto slechts 88 gram CO2 per kilometer uit. Deze waarde geeft volgend jaar recht op 14% bijtelling. Niet alleen het fiscale aspect, maar ook de relatief gunstige vanafprijs van 28.900 en de lage prijs van de CNG spreken in z'n voordeel. Vanaf begin 2014 wordt de auto uitgeleverd, maar vanaf volgende maand is hij al te bestellen.

[b]Mini A5[/b]
Onlangs meldden we al de komst van de splinternieuwe A3 Cabriolet. Niet alleen op de foto's, maar ook in real life ziet de auto er een stuk beter uit dan het model dat hij opvolgt. Dat Audi een sterke merkidentiteit heeft en elke nieuwe Audi als dusdanig herkenbaar is, blijkt ook uit de nieuwste telg van de A3-familie. Grote broer A5 Cabriolet heeft model gestaan voor deze auto, wat zichtbaar is aan het lijnenspel en de typische mat chroomkleurige voorruitstijl.

[b]Quattro-geweldenaren[/b]
Voor het spektakel zorgen de concepts Nanuk en Sport quattro. Niches zijn er om opgevuld te worden vindt Audi en een snelle off-road auto met een middenmotor is nog niet te vinden in het modellengamma van de concurrentie. De Nanuk beschikt over een 544pk sterke V10 dieselmotor en slaat door zijn aanzienlijke bodemvrijheid en vierwielaandrijving theoretisch letterlijk geen modderfiguur als buiten de gebaande paden wordt gereden. Productieplannen zijn er niet, maar designelementen van deze auto zullen wel hun weg vinden naar de 'normale' Audi's in de toekomst.

Hoe anders is de Sport quattro. Niet dat deze auto in deze vorm in productie gaat, maar als we de Nederlandse importeur moeten geloven, dan is er een redelijke kans dat deze auto echt - zij het in een gelimiteerde oplage - gemaakt gaat worden. Natuurlijk zal hij dan voorzien zijn van normale velgen en zullen wat details zowel binnen als buiten wijzigen. Wij hopen dat de aandrijflijn wel 1-op-1 wordt overgenomen. Met een vierliter V8 met twee turbo's en een elektromotor van 150pk gecombineerd, levert deze 700pk en 800Nm. Of Audi de 'guts' heeft om de auto echt te gaan leveren zal de toekomst uitwijzen.


  • Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +