12 september 2013

IAA 2013 - Volkswagen

Bij Volkswagen staat vooral de Golf in de spotlights. Het grootste nieuws is wel de e-Golf, samen met de e-up! Volkswagens eerste geheel elektrische wapenfeit. Op een volle accu bedraagt de maximale actieradius 190 km. De elektromotor levert 115 pk en gaat in 10,4 tellen naar de 100, om er bij 140 km/h mee op te houden.

[b]Lekker bescheiden: de e-up![/b]
In de e-up! gaat het er allemaal iets bescheidener aan toe: het vermogen (82 pk) is wat lager, de sprint van 0 tot 100 km/h duurt wat langer (12,4 seconden) en zowel de actieradius (160 km) als de topsnelheid (130 km/h) halen het niet bij de Golf. Eind dit jaar staat de e-up! in Nederland, op de e-Golf moeten we nog tot medio 2014 wachten.

[b]Andere uiterste: de Golf R[/b]
In Frankfurt laat Volkswagen ook het andere uiterste van de Golf zien. Na twee generaties Golf R32 en één lichting Golf R is er nu ook van de zevende generatie weer een sportief topmodel in de vorm van de nieuwe Golf R. Die zal de verkopen van de Golf niet in zo’n stroomversnelling brengen als de e-Golf, maar dat maakt ‘m er niet minder lekker om. Wie kiest voor de DSG-bak, dendert binnen vijf tellen naar de 100 km/h. Traditiegetrouw beschikt de Golf R standaard over vierwielaandrijving, zodat het vermogen - 300 pk - vanuit de 2.0 TSI gecontroleerd op de weg komt. Op de IAA draait ‘ie z’n spierballen alvast warm.

[b]Sportsvan geeft indruk van nieuwe Golf Plus[/b]
Je zou ‘m bijna vergeten, maar ook de Golf Plus staat op het punt om te worden afgelost. Zo twijfelachtig als de naam van het prototype - Sportsvan - misschien klinkt, zo serieus ziet het ontwerp eruit. Nu nog even wachten op de nieuwe Golf Cabriolet en de Golf-familie is weer helemaal compleet.