11 september 2013

IAA 2013 - Volvo

Absolute smaakmaker op de Volvo-stand is natuurlijk de Concept Coupé. Deze stoere concept car - een moderne interpretatie van de klassieke P1800 - verklapt welke designrichting de Zweden de komende jaren zullen inslaan. Veel stijlelementen van de Concept Coupé zullen we voor het eerst terugzien op de nieuwe XC90, die voor volgend jaar op de planning staat. Ook de aandrijflijn, die bestaat uit een tweeliter turbo en een elektromotor, lijkt niet zomaar een one night stand...

[b]Motorenoffensief voor S60, V60, XC60, S80, V70 en XC70[/b]
Naast de Concept Coupé presenteert Volvo ook een serie gloednieuwe tweeliter turbomotoren, die betere prestaties koppelen aan een lager verbruik. Vooral voor de 181 pk sterke D4-dieselmotor levert dat een interessante bijkomstigheid op: zowel dit jaar als volgend jaar voldoen alle S60’s en V60’s met deze viercilinder twin turbo aan de eisen voor 20% bijtelling. Ook de S80 en V70 komen hiervoor in aanmerking, maar voor het bijtellingsvoordeel moet je dan wel de nieuwe 8-traps automaat laten schieten. De XC60 en XC70 vallen helemaal buiten de 20%-bijtellingsboot.

Twee nieuwe direct ingespoten benzinemotoren maken het motorenoffensief compleet. Met een T5-badge tussen de heupen beschik je vanaf dit najaar over 245 pk. De T6 met turbo én compressor - alleen beschikbaar in de S60, V60 en XC60 - perst er nog eens 61 pk extra uit. Beide benzinemotoren worden standaard gekoppeld aan de nieuwe 8-traps automaat. Fiscaal voordeel zit er niet in, goede prestaties gelukkig wel: in 5,9 (S60 T6) tot 7,2 (XC60 T5) tellen helpen de nieuwe, in Zweden gebouwde benzinemotoren je vanuit stilstand naar de 100 km/h.