28 augustus 2013

Golf en up! als eerste met een stekker

De e-Golf en de e-up! zijn de eerste volledig elektrische Volkswagens. Zusterbedrijf Audi durft het nog niet aan, maar Volkswagen heeft er het volle vertrouwen in. De e-up! komt nog dit jaar op de markt, de e-Golf staat voor medio 2014 gepland.

De e-up! is er alleen als vijfdeurs, en komt met volle accu's 160 km ver. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor met 60 kW (82 pk), die van stroom wordt voorzien door een accupakket van 18,7 kWh. Hiermee sprint de e-up! in 12,4 seconden naar de 100, en bij 130 km/u is de spreekwoordelijke koek op. Om te zorgen dat de bestuurder het meeste uit de accu's haalt is de e-up! voorzien van 2 speciale rijmodi, Eco en Eco+ geheten. Volkswagen geeft een 'verbruik' van 11,7 kWh/100 km op.

De e-Golf is er ook alleen maar als vijfdeurs. De elektromotor levert maximaal 85 kW (115 pk) en met het accupakket van 24,2 kWh komt hij 190 km ver. De sprint van 0 tot 100 is in een vlotte 10,4 seconden geklaard, en harder dan 140 km/u gaat 'ie niet. Net als de e-up! heeft hij speciale rijmodi die ervoor moeten zorgen dat de bestuurder het meeste uit de accu's haalt. Het elektriciteitsverbruik bedraagt 12,7 kWh/100km. De elektrische Golf zal ook de eerste Golf zijn waarbij de hoofdverlichting volledig uit LED's bestaat.

Volgens Volkswagen kunnen de accu's van beide modellen met een snellader in een half uur voor maximaal 80% opgeladen worden. Uiteraard zijn ze ook gewoon via het stopcontact op te laden. De e-up! zal nog dit jaar bij de dealers staan, de e-Golf volgt medio 2014.