30 juli 2013

Nieuwe 308 in oktober naar Nederland

De opvolger van de 308 komt dit najaar op de markt. Gezien de oplopende modelnummers lag een 309 in de lijn der verwachting, maar omdat dat model ooit al bestaan heeft, houden de Fransen het bij 308. Dat neemt niet weg dat het wel een totaal nieuwe auto is. De prijzen beginnen op 18.900 euro.

Elk nieuw model kent natuurlijk legio verbeteringen, maar er is altijd wel iets dat eruit springt. Bij de nieuwe 308 is dat de gewichtsreductie van maar liefst 140 kilogram. Dat is op zo'n auto meer dan een zwembandje eraf. Uiteraard komt dat het verbruik en de rijeigenschappen alleen maar ten goede. Het uiterlijk is voor het model an zich best vernieuwend, maar als je de 208 ernaast zet, zijn er toch duidelijke overeenkomsten te zien, zij het dat alles een maatje groter is. LED-techniek zorgt voor de verlichting, zowel voor als achter.

Het dashboard is compleet anders dan we gewend waren. Dat komt met name door de afwezigheid van knoppen. De meeste functies zijn namelijk ondergebracht in het bijna 10 inch grote touchscreen, centraal in de auto.

Het motorenaanbod wordt gevormd door twee benzinemotoren, namelijk de 82 pk sterke 1.2 VTi en de 1.6 THP met 125 pk. Dieselen gaat met drie varianten van de 1.6 (e-)HDi oplopend in vermogen van 92 tot 120 pk. Het mooie voor Peugeot (en de Nederlandse, zakelijke automobilist) is dat de 120 pk 1.6 e-HDi in de 14%-bijtellingsklasse valt. Ook in 2014, dus dat zal de Fransen geen windeieren gaan leggen in ons land.

De prijzen starten bij 18.900 euro voor de 1.2 VTi en lopen bij de benzines op tot 26.450 euro voor de 125 pk 1.6 THP in Première-uitvoering. Dieselen begint bij 21.500 euro. De meest interessante uitvoering voor de zakelijke markt, de 14% Blue Lease 1.6 e-HDi is er vanaf 22.550 euro. Voor 2.300 euro extra wordt dit een Blue Lease Executive.

  • Peugeot 208 1.0 VTi Active