3 juli 2013

Insignia Country Tourer is stoer

Vier jaar na de introductie van de Insignia Sports Tourer komt Opel met een stoere afgeleide versie van de populaire stationwagon. De Insignia Country Tourer volgt hetzelfde concept als de Volkswagen Passat Alltrack, Subaru Outback en Volvo XC70. Vierwielaandrijving, meer bodemspeling en stoerdere looks zijn de ingrediƫnten voor de charmeur met een ruw randje.

Naast de met 20mm vergrote bodemspeling vallen vooral de verbrede wielkasten, kunststof carrosserie beplanking en dubbele uitlaat op. Het stoere sausje is goed geslaagd, de donkere elementen zien er niet uit alsof ze achteraf 'opgeplakt' zijn. Bovendien heeft de Insignia Country Tourer ook echt wat in zijn mars. Standaard wordt de Opel met een moderne elektronische vierwielaandrijving geleverd die de krachten van nul tot 100% over de voor- en achteras kan verdelen. Een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras verdeelt daarnaast het koppel tussen de achterwielen. Op die manier moet de Country Tourer onder alle omstandigheden grip behouden.

Voor de aandrijving heeft Opel voor sterke turbomotoren gekozen. Je kunt kiezen tussen de nieuwe 2.0 SIDI Turbo benzinemotor met 250pk en 400Nm of de beresterke 2.0 BiTurbo CDTI diesel met 190pk en eveneens 400Nm. De diesel is standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, bij de benzinemotor heb je de keuze tussen een handbak of automaat. Met deze motoren onder de kap zal de Insignia Country Tourer weinig moeite hebben om bospaden en ander onverhard terrein te bedwingen. Verwacht echter geen gunstige bijtelling of een bijzonder laag verbruik.

De prijzen zullen tijdens de officiƫle onthulling op 10 september op de IAA in Frankfurt bekend worden gemaakt.