5 juni 2013

Nieuwe Octavia RS snelste Octavia ooit

"Een sportklasse op zichzelf (...) power en efficiency, emotie en ratio (...) snel en dynamisch, ruim, veilig en comfortabel (...) nieuwe maatstaven in het segment van de high performance sportsedans en -combi's (...) perfecte auto voor vrije tijd en dagelijks gebruik (...) maximaal vermogen, de allernieuwste technologie en een geweldige value for money."

Zo, iemand die dacht dat we het over een Skoda hadden? Nee? Toch zijn dit zomaar wat superlatieven waarmee Skoda's directievoorzitter Vahland de nieuwe Octavia RS aanprijst. Enige vorm van bescheidenheid is de beste man vreemd en dat past dan ook wel weer bij de Octavia RS. Want wie dacht dat Skoda's maar saaie auto's zijn, zou voor de aardigheid eens een rondje om het nieuwe topmodel uit de Octavia-reeks heen moeten lopen.

Allereerst staat de auto een ruime centimeter dichter op het asfalt dan een gewone Octavia, maar daarmee zijn we er nog lang niet. Aan de dominante grille, de gapende voorbumper, de felle xenon-pitten en de LED-dagrijverlichting zie je al dat dit niet zomaar de eerste de beste Octavia is. Forse wielen, rode remklauwen, een diffusor, speciale sportuitlaten en een spoiler maken het plaatje compleet. Skoda alleen voor saaie mensen? Mwoah...

Vanbinnen gaat het er allemaal iets bescheidener aan toe. Uiteraard monteert Skoda in de RS sportstoelen en een sportstuur, maar buiten een stel aluminium sportpedalen en wat RS-logo's her en der zijn we er wel. Foto's van het interieur zijn door Skoda overigens nog niet vrijgegeven.

Last, but not least zijn er natuurlijk ook aanpassingen aan de techniek. De RS komt er zowel in benzine- als in dieseluitvoering. Beide motoren meten twee liter en zijn voorzien van een turbo. In de diesel is dat goed voor 184 pk, een 0-tot-100-sprint in 8,1 seconden en een top van 232 km/h; z'n benzinebroertje gaat daar in alle opzichten overheen met achtereenvolgens 220 pk, 6,8 seconden en 248 km/h.

Verbruikscijfers geeft Skoda nog niet op, wel moeten de motoren tot 19% zuiniger zijn dan hun voorgangers. Ook de prijzen blijven nog even een verrassing. Kort voor de introductie in september worden ze bekendgemaakt. Evenals de vorige Octavia RS zal ook de nieuwe - derde - generatie als hatchback en Combi worden geleverd. Standaard wordt een handgeschakelde zesbak gemonteerd; een DSG met evenveel verzetten staat op de optielijst.