17 mei 2013

Ins en outs over Mercedes' Sonderklasse

Afgelopen woensdag was het dan zo ver. Op een regenachtige avond in Hamburg werd met veel poeha het doek van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse getrokken. En de Stuttgarters hebben het weer geflikt; de opvolger van de succesvolle W221 legt de lat voor luxe, comfort en gadgets in de topklasse opnieuw hoger.

Na een productieperiode van acht jaar werd het tijd voor een compleet nieuwe S-Klasse. De huidige generatie debuteerde op de IAA in Frankfurt in 2005 en is sindsdien meer dan 500.000 keer over de toonbank gegaan. Daarmee is de W221 de meest succesvolle S-Klasse ooit. Aan de nieuwe Sonderklasse, met de interne code W222, de taak om dit te overtreffen. Om dit ambitieuze doel te bereiken heeft Daimler de nieuwe S-Klasse van talrijke innovaties voorzien.

[b]Nieuwe veiligheidsystemen[/b]

De focus lag daarbij met name op nieuwe veiligheidsfeatures en de verbinding van de diverse veiligheidsystemen met elkaar. Een waslijst aan nieuwe systemen maakt de S-Klasse nog veiliger. Hier een samenvatting van de belangrijkste updates.

De nieuwe S-Klasse kan nu voetgangers voor de auto herkennen en daarop anticiperen. Indien de bestuurder afgeleid is, kan [b]PRE-SAFE BRAKE[/b] tot een snelheid van 50km/h bij de detectie van een voetganger de auto via een autonome noodremming tot stilstand brengen.

Het veiligheidssysteem van Mercedes-Benz kan nu ook een dreigende kop-staart botsing detecteren en de achterligger middels knipperende alarmlichten waarschuwen. Is een botsing onvermijdelijk, dan remt [b]PRE-SAFE PLUS[/b] de S-Klasse ‘vast’ zodat deze na een botsing op zijn plek blijft staan. De kans op een whiplash en andere gevolgschade wordt hiermee aanzienlijk verminderd.

Ook aan de passagiers op de achterbank is gedacht. Een zogenoemde [b]beltbag[/b], die in de veiligheidsgordel is geïntegreerd, verlaagt bij een frontale botsing de krachten die op de borstkas inwerken. De kans op zware verwondingen neemt hiermee aanzienlijk af.

Wie de S-Klasse met Executive zetels in plaats van de achterbank bestelt, krijgt een airbag onder de zitting erbij. Deze [b]cushionbag[/b] moet bij een liggende positie voorkomen dat de persoon bij een crash onder de gordel duikt.

Het [b]INTELLIGENT DRIVE[/b] systeem verbindt diverse veiligheidsystemen met elkaar. De verschillende systemen worden aangestuurd door dezelfde sensoren, zoals de 3D stereocamera onder de binnenspiegel. Daarnaast heeft de S-Klasse door toepassing van radar en infrarood technologie een 360 graden blik rond de auto. De sensoren sturen onder andere DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop & Go functie aan, maar ook de remassistent BAS PLUS (reageert nu ook op kruisend verkeer), het adaptieve grootlicht en de nachtzicht assistent.

[b]Meer comfort en gadgets[/b]

Naast de focus op allerlei veiligheidsystemen lag de aandacht ook op de comfortvoorzieningen. Voor het eerst in de geschiedenis van de S-Klasse is Mercedes-Benz bij de ontwikkeling met de lange wielbasis begonnen. De S-Klasse met ‘gewone’ wielbasis is daarvan afgeleid. Passagiers op de achterbank hebben nu meer ruimte tot hun beschikking. Daarnaast is het mogelijk om de S-Klasse met diverse comfortverhogende zaken te bestellen. Niet alles is even nuttig, maar sommige zaken zijn revolutionair.

Standaard is de S-Klasse voorzien met de luchtvering Airmatic. Desgewenst kan dit aangevuld worden met [b]Magic Body Control[/b], een systeem dat bestaat uit de Active Body Control en Road Surface Scan. Voor het eerst maakt dit adaptieve dempingssysteems gebruik van de input uit de 3D stereocamera, die gaten, kuilen en andere oneffenheden in het wegdek registreert en de demping alvast voorbereid.

De achterpassagiers worden in de nieuwe S-Klasse verwend door verschillende comfortverhogende zaken en gadgets. Als koper kun je nu kiezen uit diverse zetels, waarbij de [b]Executive zetel [/b]het meest in het oog sprint. Deze configuratie is alleen op de versie met lange wielbasis leverbaar en maakt het mogelijk om tussen belangrijke meetings goed uit te rusten. De rugleuning kan tot 43,5 graden gekanteld worden en de stoel rechtsvoor maakt ruimte voor de benen. Daardoor ontstaat een bijna liggende positie.

Aanvullend daarop kan het [b]First Class Fond[/b] besteld worden, dat een doorgaande middentunnel met diverse opbergmogelijkheden behelst. Maar er is meer. Met het [b]AIR BALANCE pakket[/b] wordt een geur naar keuze verspreid en de [b]ENERGISING massagefunctie [/b]op basis van het ‘Hot Stone’ principe laat vermoeide passagiers nog verder ontspannen.

[b]Motorenpalet en prijzen[/b]

Er is natuurlijk nog veel meer dat opgenoemd kan worden, maar de belangrijkste zaken staan hierboven vermeld. Tot slot blijft een obligatoire vraag over; hoeveel kost dat nou?

Dat hangt van de motorkeuze en wielbasis af. Het voorlopige motorenpalet bestaat uit een benzinemotor, een diesel en twee hybriden. De topper is de [b]S500[/b] met 455pk en 700Nm die van nul naar honderd in 4,8 seconden accelereert en daarbij niet meer dan 8,6 liter per honderd kilometer verbruikt.

Dieselen kan met de [b]S350 BlueTEC[/b], een zescilinder diesel met 258pk en 620Nm. Daarmee accelereer je in 6,8 tellen naar 100km/h en verbruik je gemiddeld 5,5 liter brandstof.

Echt besparen kun je met de [b]S400 Hybrid[/b] en later met de [b]S300 BlueTEC Hyrbid[/b]. De eerste heeft een benzinemotor onder de kap en levert een gecombineerd vermogen van 333pk. Qua verbruik doet deze 6,3 liter gemiddeld. De dieselhybride heeft een viercilinder onder de kap en levert een vermogen van 231pk. Het verbruik blijft steken op 4,4 liter.

Wanneer de S300 BlueTEC Hybrid op de markt komt is nog onbekend, de overige versies zijn per direct leverbaar tegen de volgende prijzen:

S 350 Bluetec kort € 94.650
S 350 Bluetec lang € 100.950

S 400 Hybrid kort € 95.950
S 400 Hybrid lang € 101.950

S 500 kort € 123.950
S 500 lang € 126.950