27 februari 2013

Nieuwe Golf GTI in twee smaakjes

Amper een week na de onthulling van de Golf GTD heeft Volkswagen nu ook het doek van de zevende generatie Golf GTI getrokken. Een echte verrassing was het niet meer, nadat de Duitsers ons een half jaar geleden in Parijs al de Golf GTI Concept voorschotelden.

Maar dat de uiteindelijke GTI zo sterk op de conceptversie lijkt, maakt 'm natuurlijk niet minder interessant. Na een paar wel erg tamme GTI's is de nieuwe GTI - net als generaties numero vijf en zes - weer zoals een GTI bedoeld is: lekker sportief en niet vies van wat uiterlijk vertoon.

Natuurlijk herken je de GTI aan z'n sportievere smoelwerk, sideskirts, grotere wielen (17 inch is standaard) en de dubbele uitlaat, maar ook het rode randje in de grille (en in de 'VII' zelfs in de koplampen) is weer van de partij. Rood is ook de kleur van de remklauwen. De geoefende spotter heeft de kenmerkende achterlichten - die de GTI deelt met de GTD - vast ook al opgemerkt.

Vanbinnen is de GTI overgoten met het bekende GTI-sausje, zoals dat in de Wolfsburger keuken al jarenlang volgens hetzelfde recept wordt bereid: naast sportpedalen, een sportstuur en twee sportstoelen is de nostalgische ruitjesbekleding ook in de nieuwe GTI weer present. Rode biesjes moeten het sportieve gevoel compleet maken. Verder wijkt het dashboard niet af van dat van de 'normale' Golf.

Minstens zo interessant is natuurlijk wat er onder de kap ligt. Ook daar treffen we geen schokkende verschillen met de vorige generatie aan. Voor de aandrijving van de GTI is de vertrouwde 2.0 TSI verantwoordelijk. Met 220 pk (+ 10) en 350 Nm (+ 70) klaart de GTI het nul-tot-honderd-sprintje in 6,5 seconde. Bij 250 km/h maakt de begrenzer een eind aan alle pret.

Voor het eerst is de Golf GTI er ook in een tweede smaakje. Met het optionele Performance-pack krijgt de rappe Golf er niet alleen nog eens 10 pk extra, maar ook grotere remmen en een mechanisch sperdifferentieel bij. Het sprintje naar de honderd verloopt eentiende seconde sneller - het is maar dat u het weet.

Met een leeggewicht van 1.250 kg is de Golf VII GTI ruim 40 kg lichter dan z'n voorganger. Mede door dat lagere gewicht zou de GTI iedere 100 km niet meer dan zes liter (DSG: 6,4 liter) benzine moeten verbruiken, waarmee 'ie 18% zuiniger is dan de zesde generatie. En zoals we weten, pakt dat weer goed uit voor de prijs. Een exacte prijs is nog niet bekend, maar de importeur mikt op 33.500 euro - iets onder de instapprijs van de Golf VI GTI.

Evenals de Golf GTD is ook de nieuwe Golf GTI vanaf medio maart te bestellen, waarna de eerste exemplaren in mei worden geleverd. Of er van de nieuwe Golf GTI ook weer een Cabrio komt, is nog niet bekend.

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI

  • Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline